Skip to content

ارزش غذایی و خواص انار

خواص انار

آیا از خواص انار اطلاع دارید؟ اگر فردی دارای فشارخون بالا، کلسترول بالا، تصلب شرایین یا بیماری‌های قلبی است، ساده‌ترین و طبیعی‌ترین راهکار برای کمک به کاهش فشارخون و بهبود وضعیت رگ‌های خونی وی، نوشیدن روزانه آب انار است.

 

انار (Pomegranate) با نام علمی granatum Punica یکی از محبوب‌ترین میوه‌های سرشار از مواد غذایی و با طعم منحصربه‌فرد است. خاستگاه این میوه را ایران و کشورهای همسایه ایران دانسته‌اند و هم‌اکنون در کشورهایی مانند هند، ایران، قفقاز و مناطق مدیترانه‌ای در مقیاس تجاری تولید می‌گردد.

میوه انار از سه بخش پوست، دانه و آب‌میوه تشکیل می‌شود و بسته به ارقام آن به رنگ‌های صورتی، قرمز روشن تا تیره، بنفش نارنجی و زرد وجود دارد.

انار یکی از میوه‌های محبوب در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی است و به‌صورت تازه خوری، آب‌میوه، رب، روغن هسته، سرکه، لوازم‌آرایشی و بهداشتی استفاده می‌گردد.

 

ارزش غذایی میوه انار

در هر صد گرم میوه انار 83 کالری انرژی وجود دارد. این میوه فاقد کلسترول است و به دلیل داشتن فیبر محلول و نامحلول برای سیستم گوارش بسیار مفید است. مهم‌ترین ویژگی انار خاصیت آنتی‌اکسیدانی این میوه به دلیل وجود فراوان ترکیبات فنولی و ویتامین‌ها است. علاوه بر این، انار منبع خوبی از بسیاری ویتامین‌های گروه B، C، K و مواد معدنی است.

ارزش غذایی موجود در 100 گرم میوه انار در جدول زیر آورده شده است.

ترکیبات مغذی مقدار ترکیبات مغذی مقدار
انرژی 83 کیلوکالری ویتامین E 0.6 میلی‌گرم
آب 77.93 گرم فولات 38 میکروگرم
فیبر 4 گرم پتاسیم 236 میلی‌گرم
پروتئین 1.67 گرم آهن 0.3 میلی‌گرم
کربوهیدرات 18.7 گرم کلسیم 10 میلی‌گرم
قند 14 گرم سدیم 3 میلی‌گرم
چربی 1.17 گرم منگنز 0.119 میلی‌گرم
ویتامین C 10.2 میلی‌گرم روی 0.35 میلی‌گرم
ویتامین B1 0.067 میلی‌گرم مس 0.057 میلی‌گرم
ویتامین B2 0.053 میلی‌گرم منیزیم 12 میلی‌گرم
ویتامین B3 0.293 میلی‌گرم فسفر 36 میلی‌گرم
ویتامین K 16.4 میکروگرم سلنیوم 0.5 میکروگرم

 

خواص انار قرمز

خواص درمانی انار

 

منبع غنی از آنتی‌اکسیدان

مجموع ظرفیت آنتی‌اکسیدانی انار در جذب رادیکال آزاد 2341 میکرومول TE در 100 گرم اندازه‌گیری شده است. خاصیت آنتی‌اکسیدانی انار سه برابر بیشتر از چای سبز و حتی بیشتر از انگور و مرکبات است. آنتی‌اکسیدان اصلی آب انار را ترکیبات پلی فنولی به نام الاژي تانن‌ها شامل می‌شوند.

این میوه منبع خوبی از ویتامین C است (حدود 10 گرم در هر 100 گرم) که با افزایش ایمنی بدن توانایی مبارزه با عفونت را بالا می‌برد.

دیگر آنتی‌اکسیدان‌های انار شامل توكوفرول‌ها و آنتوسيانين‌ها هستند كه خواص پیش‌گیرنده و درماني دارند.

 

 

ضد سرطان

ترکیبات آن اکسیدانی و پلی فنلی موجود در پوست و آب‌میوه و روغن موجود در دانه انار دارای اثرات ضد سرطانی هستند. این ترکیبات از طریق کاهش رگ زدایی، مختل کردن تکثیر و چرخه زندگی سلول‌های سرطانی، ایجاد چسبندگی و کاهش مهاجرت این سلول‌ها، کاهش التهاب و القای مرگ سلولی به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. خاصیت ضد سرطانی انار برای انواع سرطان‌ها از حمله سرطان پروستات، پستان، روده بزرگ، پوست، ریه و سرطان‌های دهانی گزارش‌شده است

ضد دیابت

گیاه انار به دلیل داشتن ترکیباتی مانند کوئرستین، آلاژیک اسید، گالیک اسید و پونیک الاژین که در اکثر بخش‌های انار ازجمله گل، پوست، میوه و هسته انار وجود دارند، دارای خاصیت ضد دیابت است. آب انار هیپر لپیدمی ناشی از دیابت را کاهش می‌دهد، درنتیجه نوشیدن آب انار می‌تواند بیماران دیابتی را از خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قلب عروقی محفوظ بدارد.

 

ضد میکروب

در مطالعات علمی متعدد، فعالیت ضد میکروبی انار به‌خصوص در پوست میوه به دلیل داشتن پونیک الاژین گزارش شده است. از این خاصیت انار برای درمان بیماری‌های ویروسی و باکتریایی، در دندانپزشکی برای ممانعت از چسبیدن باکتری به دندان‌ها و در صنایع غذایی برای افزایش ماندگاری فراورده‌های غذایی مانند گوشت استفاده می‌شود.

 

ضد کلسترول و چربی

انار توانایی بالقوه‌ای در کاهش کلسترول LDL نسبت به کلسترول کل دارد. خاصیت پایین آورندگی چربی انار به دلیل وجود ترکیباتی مانند اولئانوليك اسيد، اورسوليك اسيد و گاليك اسيد است. انار با اکسیداسیون چربی در بدن به کاهش وزن و بهبود بیماریهایی مانند کبد چرب، دیابت، گرفتگی عروق و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

 

کاهنده فشارخون بالا

نوشیدن روزانه 50 میلی‌لیتر آب انار به پایین آوردن فشارخون، بهبود کلسترول خون و پاک کردن پلاک‌ها در رگ‌های خونی کمک می‌کند که این به‌نوبه خود بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

خاصیت کنترل فشار فشارخون انار به توانایی آن در مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) مربوط می‌شود. مهار ACE به رگ‌های خونی کمک می‌کند که از تنش دور گردند و باز شوند، به‌این‌ترتیب فشارخون پایین می‌آیند و خون و اکسیژن بیشتری به قلب می‌رسد

روغن دانه انار

روغن دانه انار به‌عنوان یک داروی مؤثر در کاهش وزن و مبارزه با سرطان‌ها و همچنین مرطوب‌کننده پوست شناخته‌شده است. بخش اعظم روغن دانه انار را لینولئیک اسید و کونژوگه پونیسیک اسید تشکیل می‌دهد.

 

چه افرادی باید در مصرف میوه انار احتیاط کنند؟

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد انار وجود دارد، میزان پتاسیم بالا در آب انار است که می‌تواند برای بیماران مزمن کلیوی و کسانی که محدودیت پتاسیم غذایی دارند، خطرساز گردد. علاوه بر این، مصرف آب انار می‌تواند با متابولیسم داروهای خاصی تداخل ایجاد کند.

 

مطالب مرتبط