Skip to content

خواص گردو برای سلامتی

خواص گردو

گردو نوعی آجیل درختی است که در کشورهای مختلف ازجمله، چین، امریکا، فرانسه و ایران کشت می‌شود و ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای پرورش گردو باکیفیت عالی است.

گردو میوه‌ای است که مواد ضروری یک تغذیه سالم موردنیاز انسان را تا حد زیادی تأمین می‌کند؛ زیرا مانند دیگر میوه‌های سخت‌پوست، دانه است و اکثر دانه‌ها غنی از مواد مغذی هستند.

بنابراین، مصرف روزانه گردو خام، می‌تواند پروتئین‌ها، چربی، آنتی‌اکسیدان، برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی که فرد در روزبه آن نیاز دارد را تأمین می‌کند.

شباهت گردو به مغز و قلب

یکی از شگفتی‌هایی که در مورد گردو وجود دارد شباهت ظاهری آن به ساختار مغز است. پوسته خشن و سخت گردو مانند جمجمه است که مغز را احاطه کرده و مغز گردو شبیه مغز است. دو قسمت داخلی گردو نیز مانند دو نیمکره چپ و راست مغز است. شاید به همین دلیل است که گردو را سمبل روشنفکری و غذای مغز می‌دانند.

از طرف دیگر اگر گردو را از وسط بشکنید شباهتی به یکی از اندام دیگر بدن نیز می‌بینید؛ قلب. مصرف روزانه گردو با تسهیل گردش خون در رگ‌ها یکی از بهترین محافظان قلب و عروق است.

موارد مصرف گردو

گردو را می‌توان به‌صورت خام و غیر فرآوری شده مصرف کرد، همچنین به‌صورت بوداده، شور و طعم دار نیز مصرف می‌شود. از مغز گردو در ماست، خورش، پیتزا، کیک استفاده می‌شود و یا می‌توان آن را در ترکیبات سالاد، بستنی گردو و سایر بستنی‌ها استفاده کرد. یکی از کاربردهای گسترده گردو استفاده از آن در صنعت آب‌نبات، بیسکویت، کیک و دسر است. روغن گردو نیز مصرف خوراکی و آرایش بهداشتی دارد.

مواد مغذی موجود در گردو

میزان ترکیبات موجود در صد گرم میوه گردو در جدول زیر مشاهده کنید.

انرژی 619 کیلوکالری ویتامین B6 0.583 میلی‌گرم
آب 4.56 گرم ویتامین k 2.7 میکروگرم
فیبر 6.8 گرم فولات 31 میکروگرم
پروتئین 24.06 گرم پتاسیم 523 میلی‌گرم
کربوهیدرات 9.58 گرم آهن 3.12 میلی‌گرم
چربی 59.33 گرم کلسیم 61 میلی‌گرم
ویتامین A 35 میکروگرم منگنز 3.896 میلی‌گرم
ویتامین E 2.08 میلی‌گرم روی 3.37 میلی‌گرم
ویتامین B1 0.057 میلی‌گرم مس 1.360 میلی‌گرم
ویتامین B2 0.130 میلی‌گرم منیزیم 201 میلی‌گرم
ویتامین B3 0.470 میلی‌گرم فسفر 513 میلی‌گرم

فواید گردو بسیار زیاد است. همان‌طور که در جدول می‌بینید، گردو حاوی بسیاری از مواد مغذی ازجمله مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است. گردو ازنظر اسیدهای چرب ‌اشباع‌نشده بسیار غنی است و منبع کاملی از امگا 3 و اسید آراشیدونیک (زیرمجموعه اسیدهای چرب امگا 6) است. همچنین ترکیبات فیتوشیمایی با اثرات آنتی‌اکسیدانی شامل ملاتونین، اسید الاژیک، ویتامین E، کاروتنوئیدها و پلی‌فنول ها در گردو فراوان هستند. این ترکیبات اثرات ضد پیری، سرطان، التهاب و بیماری‌های عصبی دارند.

گردو منبع کامل ویتامین E است. ویتامین E برای محافظت از مخاط و غشای سلول‌های پوست در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد لازم است.

سایر ویتامین‌های موجود در گردو شامل: ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6 و فولات می‌باشد که هرکدام عملکرد متعدد در حفظ سلامتی را بر عهده‌دارند.

از دیگر خواص گردو میتوان به کنترل فشار خون اشاره کرد، گردو خطر فشارخون بالا را کاهش می‌دهد. همچنین از ابتلا به بیماری‌های شریانی که می‌تواند منجر به سکته قلب و سکته مغزی، بیماری‌های قفسه سینه، سرطان روده بزرگ و پروستات شود جلوگیری می‌کند.

برای یهره مندی از خواص گردو روزانه 4 عدد گردو مصرف کنید

مصرف روزانه 4 تا 6 عدد گردو تأثیرات مثبت و طولانی‌مدتی بر بدن خواهد گذاشت ازجمله:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش عفونت
  • تقویت حافظه
  • کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها
  • سلامت سیستم گوارش
  • کاهش کلسترول
  • بهبود عملکرد قلب
  • حفاظت از استخوان‌ها
  • حفظ زیبایی و طراوت پوست

گردو منبع غنی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین است. 4/3 کالری موجود در گردو از چربی‌ها تأمین می‌شود. هر گرم پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها تأمین‌کننده 4 کالری هستند، درحالی‌که از هر گرم چربی‌ها 9 کالری انرژی تأمین می‌شود. به همین دلیل باید در میزان مصرف گردو حد اعتدال را رعایت کرد.

مصرف گردو و خطر افزایش وزن

بسیاری از افراد با این باور که مصرف آجیل باعث افزایش وزن می‌شود از خوردن آن اجتناب می‌کنند؛ اما این درست نیست، در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهد افرادی که آجیل مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که به‌ندرت آجیل مصرف می‌کنند وزن کمتری دارند. گردو از کالری بالایی برخوردار است اما چربی گردو برای سلامتی مفید است. اضافه کردن چربی‌های سالم به رژیم غذایی باعث انتقال سایر ترکیبت یعنی فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها به بدن می‌شود، ضمن اینکه در ایجاد حس سیری تأثیر مثبت دارند.

آلرژی به گردو

حساسیت به گردو
حساسیت به گردو

واکنش‌های آلرژیک به گردو زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن واکنشی در پاسخ به پروتئین موجود در گردو ایجاد کند.

شدت واکنش‌های آلرژیک ناشی از مصرف گردو از حساسیت جزئی دهان (خارش دهان و یا زبان بلافاصله پس از جویدن و خوردن یک گردو) تا واکنش‌های سیستمیک شدید و حتی بالقوه کشنده (شوک آنافیلاکسی؛ کهیر و تورم گلو، آسم) متغیر است. شدت واکنش‌های آلرژیک به پروتئین (های) موجود در گردو که بدن شخص به آن‌ها حساس شده است بستگی دارد.

برای کنترل و پیشگیری از واکنش آلرژیک به گردو به‌خصوص در واکنش‌های خطرناک و کشنده باید از مصرف گردو و هر ماده غذایی حاوی گردو پرهیز کرد.

بسیاری از افرادی که به گردو حساسیت دارند ممکن است به سایر مغزهای درختی مانند بادام، پی‌کان یا گردوی آمریکایی دچار آلرژی شوند.

حساسیت به گردو لزوماً به این معنی نیست که فرد به سایر آجیل درختان نیز حساسیت داشته باشد؛ اما لازم است قبل از مصرف گردو یا هر آجیل درختی دیگر با پزشک مشورت کرد.

همچنین بخوانید علائم و درمان آلرژی غذایی

 

مطالب مرتبط