Skip to content

04: رژیم ویت واچرز چیست و چگونه باعث کاهش وزن می شود

رژیم غذایی ویت واچرز

رژیم غذایی ویت واچرز (WW) (Weight Watchers) یا ر ژیم مراقبت وزن، در بیش از ۳۰۰ کشور جهان میلیون ها عضو دارد.

ویت واچر در اصل نام برنامه امریکایی است که در سال ۱۹۶۳ میلادی به دست فردی به نام ژان نیدچ ( Jean Nidetch) در نیویورک تاسیس شد.

در حال حاضردویت واچر یک شرکت بین‌المللی است که بزرگترین برنامه تجاری کاهش وزن در ایالات متحده را ارائه می دهد. روش ویت واچر از طرف جامعه پزشکی مورد تایید است و در موقعیت های مختلف از آن استفاده می شود.

رژیم ویت واچرز از رژیم های بسیار معروف در زمینه برنامه غذایی است که تمرکز خود را بر روی زندگی سالم و بهبود سلامت کلی بدن قرار داده است. برنامه این رژیم سیستم امتیازدهی دارد، یعنی در این برنامه به هر غذا و نوشیدنی یک مقدار امتیاز اختصاص داده می شود.

رژیم غذایی ویت واچرز چگونه کار می کند؟

سیستم شماره گزاری هوشمند اعضا را به سمت یک الگوی کلی هدایت می کند که شامل کالری، چربی و قند کمتر ولی پروتئین بیشتری می باشد. برنامه جدید ویت واچرز من ) (My WW آزادی و انعطاف پذیری زیادی برای مشارکت کنندگان ایجاد می کند، که در آن راحت تر وزن خود را کاهش دهند.

سیستم امتیازدهی هوشمند مواد غذایی را با توجه به عواملی مانند کالری ،چربی، پروتئین و قند شماره‌گذاری می کند. برای شروع هر برنامه متخصص تغذیه بر اساس مشخصات هر فرد مانند: قد ،جنسیت و اهداف کاهش وزن مقادیر مشخصی از امتیاز را برای وعده‌های غذایی روزانه تعیین می کند.

دراین رژیم هیچ غذایی محدودیت ندارد اما در کل هر فرد در روز امتیاز مشخصی دارد . فرد بیشتر از این امتیاز نمی تواند مصرف کند. غذاهای سالم نسبت به غذاهای ناسالم امتیاز کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.

 

آیا رژیم غذایی ویت واچرز به شما در کاهش وزن کمک می کند؟

اکثر مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی ویت واچرز برای کاهش وزن موثر است، اما ممکن است تفاوت خاصی با سایر رژیم ها نداشته باشد. در اینجا چندین نکته کلیدی در مورد رژیم ویت واچرز را برای شما بیان می کنیم.

کاهش وزن کوتاه مدت یک هدف منطقی است: محققان تاثیر چهار برنامه کاهش وزن را با یکدیگر برای کاهش وزن سریع بررسی کرده اند که شامل : رژیم اتکینز، ویت واچرز، اسلیم فست و ایت یورسلف اسلیم می باشد.

پس از چهار هفته شرکت کنندگان در رژیم ویت واچرز شش پوند، در اتکینز ده پوند، در اسلیم فست شش پوند و در ایت یورسلف اسلیم هفت پوند کاهش وزن داشتند. تنها مزیت این رژیم اثر بخشی بیشتری در مدت 12 ماه برای کاهش وزن را نشان داد.

در رژیم WW بعد از رسیدن فرد به وزن ایده‌آل حمایت همچنان ادامه دارد و همین موضوع باعث شده که نگهداری وزن کم شده ساده تر باشد. در این رژیم برای رسیدن به کاهش وزن از رویکردهای علمی استفاده می‌شود با اهمیت کنترل وعده ها، کاهش وزن آهسته و پایدار و انتخاب خوراکی های مناسب. رژیم وایت واچرز کاهش هر هفته یک کیلو گرم را به مراجعه کننذگان خود نوید می دهد.

میزان تمرینات ورزشی در رژیم غذایی WW

رژیم ویت واچرز مراجعه کنندگان خود را تشویق به ورزش هایی می‌کند که از آنها لذت می‌برند، همچنین عواملی مانند سطح آمادگی جسمانی و سن فرد نیز در تعیین مدت زمان و شدت فعالیت بدنی نیز تاثیر دارد. متخصصان بر این عقیده هستند که هر فرد با فعال ماندن بهترین خدمت را به خود انجام می دهد.

آیا رژیم غذایی ویت واچرز برای سلامتی خطر دارد؟

هیچ نشانه‌ای از خطرات جدی یا عوارض جانبی در رژیم ویت واچرز ظاهر نشده است اما به یاد داشته باشید که برای بعضی از افراد توصیه نمی شود.

رژیم ویت واچرز برای افراد کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی شود زیرا حضور زودهنگام در این برنامه می‌تواند باعث کاهش وزن ناسالم برای جوانان شود. زنان باردار نیز نمی توانند در این برنامه شرکت کنند زیرا باید توسط پزشک و متخصص تغذیه برنامه غذایی سالم خود را دریافت کنند. همچنین افرادی که مبتلا به اختلالات خوردن هستند واجد شرایط عضویت در برنامه نمی باشند.

رژیم ویت واچرز برای چه افرادی مناسب است؟

بیشتر افراد قادر به دریافت رژیم WW برای برطرف کردن نیازهای خود هستند. این برنامه دستورالعمل و غذاهای متفاوتی دارد، که حتی برای گیاهخواران و افرادی که ممنوعیت مصرف گلوتن نیز دارند و یا حتی افرادی که به دنبال غذای کم نمک می گردند وجود دارد .

در این رژیم دستورالعملی برای غذای حلال به صورت جداگانه وجود ندارد ،اما از بین وعده های غذایی غذاهای واجد شرایط حلال وجود دارند.

مواد غذایی که در رژیم غذایی ویت واچرز توصیه می شود

  • در رژیم ویت واچرز امتیاز کمی به غذاهای سالم داده شده تا رژیم گیرندگان تمایل بیشتری به مصرف این مواد غذایی پیدا کنند..
  • این غذاها شامل: پروتئین های کم چرب مانند: مرغ بدون پوست، ماهی ،ماست بدون چربی و تخم مرغ
  • میوه های تازه یا منجمد و کمپوت های شیرین نشده
  • سبزیجات غیر نشاسته ای مانند بروکلی ،مارچوبه، کلم و فلفل
  • چربی های سالم مانند: آووکادو، روغن زیتون و آجیل
  • کربوهیدرات های سالم مانند: برنج قهوه‌ای ، بلغور جو، لوبیا، غلات کامل و سیب زمینی شیرین

مواد غذایی که در رژیم وایت واچرز توصیه نمی شود

با وجود اینکه در سیستم وایت واچرز هر کس هر چیزی را که دوست دارد می تواند مصرف کند، اما امتیاز بالایی برای غذایی ناسالم قرار داده شده و در حقیقت آنها را اصلاً توصیه نمی کند.

غذاهای که رژیم ویت واچرز توصیه نمی‌کند عبارتند از: نوشیدنی‌های قندی، گوشت‌های فرآوری شده، کیک، کلوچه شیرینی ،چیپس سیب زمینی، آب نبات، فست فود،کره، بستنی و الکل.

با این حال رژیم ویت واچرز بیان می کند که هیچ غذایی در این رژیم محدودیتی ندارد و افراد می‌توانند میان وعده و دسرهای مورد علاقه خود را تا زمانی که در در محدوده شماره گذاری های خود بمانند مصرف کنند.

مزایای رژیم ویت واچرز

این رژیم دارای انعطاف پذیری زیادی می باشد که در آن اجازه داده می شود از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید، برخلاف رژیم‌های دیگر که بعضی از مواد غذایی در آنها کاملا ممنوع است.

بدین مفهوم است که در این رژیم به راحتی می توانید در مهمانی ها شرکت کنید و یا حتی غذای خود را از بیرون تهیه کنید.

یکی دیگر از محاسن رژیم ویت واچرز داشتن سیستم حمایتی تا پایان رژیم و حتی بعد از آن است.

معایب رژیم  ویت واچرز

با اینکه رژیم WW مزایای بسیاری دارد،  اما معایبی نیز دارد. یکی از آنها امتیاز بندی این رژیم می باشد که احتیاج به تمرکز دارد و کمی وقت گیر است.

یکی دیگر از مشکلات هزینه رژیم می باشد که ممکن است پرداخت آن برای بعضی از افراد سخت باشد.

 

سخن پایانی

رژیم غذایی ویت واچرز برنامه غذایی محبوب بسیاری از افراد می‌باشد. سالانه تعداد زیادی از افراد را به سمت خود جذب می کند. این برنامه انعطاف پذیر که بر اساس سیستم امتیازدهی طراحی شده و تاکید بر اهمیت زندگی سالم همراه با آموزش سبک زندگی سالم دارد.

 

همچنین بخوانید رژیم کانادایی چگونه باعث کاهش وزن  می شود

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »