Skip to content

آیا کاهش وزن با طب سوزنی امکان پذیر است؟

کاهش وزن با طب سوزنی

آیا کاهش وزن با طب سوزنی امکان پذیر است؟

در حال حاضر روش‌های متعدد برای کاهش وزن وجود دارد که شامل اصلاح شیوه زندگی، رژیم غذایی کنترل‌شده، ورزش و فعالیت بدنی منظم، درمان دارویی، رفتاردرمانی، جراحی، طب سنتی و ترکیبی از این روش‌ها است.

امروزه استفاده از طب سوزنی در جوامع مختلف افزایش‌یافته و با توجه به بالا بودن و افزایش شیوع چاقی استفاده از این روش در درمان چاقی مورد استقبال خاص قرارگرفته است و از آن به‌عنوان شیوه درمانی کمکی در درمان چاقی استفاده می‌شود.

طب سوزنی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های پزشکی در جهان است که بیش از 2000 سال پیش در چین آغازشده و شامل قرار دادن سوزن‌های بسیار ریز و استریل در نقاط خاص بدن و یا “مسیرهای انرژی” است.

 سطح استرس و اضطراب بیمار با طب سوزن کاهش می‌یابد.

طب سوزنی با افزایش تحریک اعصاب محیطی بدن، تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌کند و با مسدود کردن مسیر تولید مواد شیمایی مضر بر بازگرداندن تعادل طبیعی هورمون‌های بدن و انتقال‌دهنده‌های عصبی تأثیر می‌گذارد. سپس پیام‌هایی توسط اعصاب تحریک‌شده ارسال می‌گردد که منجر به تغییر در میزان اشتها و خلق‌وخو می‌شود.

درواقع سوزن‌ها با تحریک انتشار اندورفین‌ها (هورمون‌های طبیعی القاکننده حس خوب) و سروتونین موجب ایجاد حس آرامش‌بخش و کاهش استرس، اضطراب و افسردگی گردد. درنتیجه نیاز به غذا خوردن بیش‌ازحد در اثر استرس، افسردگی یا اضطراب را کاهش می‌دهد.

در این راستا، طب سوزنی می‌تواند کسانی که در شرایط روحی نامناسب هستند را بدون نیاز به استفاده از دارو، آرام و به آن‌ها کمک کند.

طب سوزنی پروتئین‌های التهابی و سیتوکنین های پیش التهابی را کاهش می‌دهد

بافت چربی سفید (WAT) که عامل چاقی‌های موضعی در اندام‌هایی مانند شکم، پهلو و ران‌ها است، منبعی برخی از سیتوکین‌های پیش التهابی مانند TNF-α و IL-6 است. این سیتوکنین‌ها در بافت چربی افراد چاق بیش از افراد لاغر وجود دارد و میزان آن‌ها با افزایش شاخص توده بدنی افزایش می‌یابد. همچنین افزایش میزان آن‌ها با مقاومت به انسولین و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو ارتباط دارد.

علاوه بر این‌ها پروتئین‌های التهابی به نام HS CRP نیز در رگ‌های خونی افراد چاق بیش از افراد لاغر وجود دارد. این پروتئین‌ها می‌توانند باعث گرفتگی عروق و سکته قلبی شوند.

اثبات‌شده است که استفاده از طب سوزنی موجب کاهش سیتوکنین‌های پیش التهابی و پروتئین‌های التهابی می‌گردد و هنگامی‌که شخص در کنار طب سوزنی به پیروی از برنامه ورزشی منظم و برنامه غذایی کم‌چرب بپردازد؛ کاهش این عامل‌های التهابی بسیار بیشتر خواهد شد.

ترکیب طب سوزنی و سایر روش‌های کاهش وزن

پزشکان معتقدند کسانی که سعی در کاهش وزن به کمک طب سوزنی دارند، به‌احتمال‌زیاد بهترین نتیجه را زمانی می‌بینند که در کنار طب سوزنی، عادات صحیح شیوه زندگی مثل کنترل کالری رژیم غذایی و فعالیت بدنی منظم، الگوی خواب صحیح و مدیریت استرس را انجام دهند.

به‌عنوان‌مثال در یک پژوهش در سال 2015 دانشمندان 80 فرد چاق یا دارای اضافه‌وزن را انتخاب کردند این افراد از سه ماه پیش از شروع درمان هرگونه درمان یا رژیمی که موجب کاهش وزن می‌شود را قطع کرده بودند، سپس به مدت 6 ماه تحت درمان طب سوزنی و رژیم کمک کالری قرار گرفتند. نتایج این پژوهش بیان‌کننده کاهش در مقادیر وزن، سایز دور کمر، شاخص توده بدنی، کلسترول بد، تری گلیسیرید، گلوکز خون و سیتوکنین های پیش التهابی و همچنین افزایش کلسترول خوب خون بود.

در مقابل بسیاری از پزشکان و پژوهشگران که فقط از طب سوزنی استفاده کرده‌اند نتوانستند نتایج قابل قبولی نشان دهند و کاهش وزنی قابل قبولی در بیماران آن‌ها رخ نداده است.

 

طب سوزنی چگونه انجام می‌شود؟

درمانگر در طی درمان سوزن‌های نازک کوچک و استریل را در نقاط خاصی از بدن فرومی‌برد می‌دهد. اکثر بیماران در طول درمان احساس ناراحتی یا درد نمی‌کنند ولی ممکن است برخی از بیماران احساس سوزن سوزن شدن یا احساس سنگینی داشته باشند. سوزن‌ها برای مدت چند دقیقه تا یک ساعت درون بدن باقی می‌مانند، سپس درمانگر آن‌ها از بدن خارج می‌کند.

متخصصان طب سوزنی برای کاهش وزن، سوزن‌ها را در مناطق خاص بدن قرار می‌دهند. به‌عنوان‌مثال:

  • سیستم غدد درون‌ریز و کلیه‌ها برای درمان احتباس آب و تحریک عصب و متعادل‌سازی هورمونی
  • طحال و غده تیروئید برای بازگرداندن تعادل شکر و هورمون‌ها
  • غدد فوق کلیه و تخمدان برای درمان افزایش وزن به دلیل یائسگی یا سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

برخی متخصصین نیز طب سوزنی گوش انجام می‌دهند. پژوهشی که روی 20 خانم با رده سنی 22 تا 42 ساله انجام‌شده، نشان داد که طب سوزنی گوش همراه با رژیم غذایی 2000 کالری در روز و 15 دقیقه پیاده‌روی باعث کاهش وزن تا 4.5 کیلوگرم می‌شود. درصورتی‌که طب سوزنی به‌تنهایی موجب کاهش وزن تا 1.3 کیلوگرم شده است.

عوارض طب سوزنی

عوارض طب سوزنی شامل درد، خستگی و اسپاسم عضلانی است؛ زیرا با تغییر سطح هورمون‌ها و فرایندهای بدن، طبیعی است که فرد احساس درد و خستگی کند. این حالت‌ها تا دو روز پس از طب سوزنی برطرف می‌شوند.

اگر شخص پس از طب سوزنی احساس سرگیجه و سبکی سر بکند بهتر است ساعاتی را پس از درمان به استراحت اختصاص دهد؛ و درصورتی‌که شخص پس از درمان علائم غیرمعمولی داشته باشد، باید به متخصص مراجعه کند.

مطالب مرتبط