Skip to content

اثرات سیگار بر سلامت پوست

سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگاری‌ها بودن، سبب پیری زودرس و عوارض شدید پوست صورت و اندام افراد می‌شود.

 

پوست صورت افراد سیگاری به‌مرورزمان تغییر می‌کند.

برخورداری از ظاهری زیبا ، اهمیت فراوانی بین افراد جامعه در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، خانوادگی و کاری دارد. اهمیت ظاهر به‌گونه‌ای است که روی اعتمادبه‌نفس افراد تأثیر مستقیم می‌گذارد. سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگاری‌ها بودن، سبب پیری زودرس و عوارض شدید پوست صورت و اندام افراد می‌شود.

نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض و باریک شدن رگ‌های خونی شده و جریان خون را در رگ‌های پوستی مختل می‌کند. و سبب می‌شود که اکسیژن کمتری در اختیار بافت‌های پوستی قرار بگیرد و تغذیه پوست ضعیف گردد. همچنین دود سیگار با تأثیری که روی پروتئین کلاژن و فیبرهای الاستین پوست می‌گذارد، روند بازسازی پوست را مختل می‌کند و این‌گونه است که افراد سیگاری نسبت به همسالان غیر سیگاری، چند سال بیشتر از سنشان نشان داده می‌شوند.

عوارض سیگار بر روی پوست

تغییر رنگ پوست

پوست صورت افراد سیگاری به‌مرورزمان تغییر می‌کند و شفافیت خود را از دست می‌دهد زیرا جریان اکسیژن در خون این افراد کند شده و اکسیژن و مواد مغذی موردنیاز به پوست نمی‌رسد.

این افراد معمولاً پوست رنگ‌پریده، زرد و گاهی قرمز و کبود دارند.

تیرگی پوست لب و اطراف لب نیز به همین دلیل است.

 

لکه‌های پوستی

افراد سیگاری در معرض ابتلا به لکه‌های پوستی هستند. این لکه‌ها روی پوست صورت، پوست دست و ناخن به دلیل تماس مستقیم دود سیگار با این قسمت‌ها، فراوان‌تر است.

ظهور لکه‌های پوستی در افراد با سن بالاتر و سابقه بالای مصرف سیگار، نیز بیشتر است.

 

تأخیر در بهبود زخم

بارها ثابت‌شده است که سیگار کشیدن اثرات زیان‌آوری در بهبود زخم‌های پوستی دارد.

جراحی‌های زیبایی مانند پیوند پوست یا کشیدن پوست در افراد سیگاری با درصد موفقیت کمتری همراه است.

عوارض بعد از عمل جراحی به وفور رخ می دهد. عوارضی مانند :

  • نکروز (بافت‌مردگی)
  • عفونت زخم
  • کاهش قدرت کشش پوست
  • التهاب و قرمزی پوست
  • چسبندگی پلاکت خون
  • اختلال در سنتز کلاژن
  • اختلال در پروتئین‌های رگ زایی(وی‌ای‌جی‌اف)

علت این است که پس از استنشاق دود، جریان خون 30 تا 40 درصد کاهش پیدا می‌کند و باعث آسیب رسیدن به اکسیژن بافت می‌شود. بنابراین پزشکان به افراد سیگاری توصیه می‌کنند قبل از انجام هر نوع عمل جراحی، سیگار را ترک کند و یا میزان مصرف را تا حد امکان کاهش دهد و این روند را تا چندین هفته بعد از عمل ادامه دهد.

 

پیری زودرس

چروک و افتادگی پوست صورت، گردن و اطراف لب‌ها از دیگر علائم ظاهری مصرف‌کنندگان دخانیات و از عوارض تاثیر سیگار بر پوست است و در زنان بیش از مردان نمایان می‌شود. خاصیت سمی مشابه عملکرد نور ماورا بنفش دود سیگار ،از بین رفتن کلاژن و الاستین پوست و باریک شدن رگ‌های خونی پوست، سبب می‌شود پوست نازک شود و قابلیت ارتجاعی خود و دریافت مواد مغذی را از دست بدهد و چین‌وچروک زیاد و عمیق  در فرد ظاهر شود. افتادگی پوست در اندام‌های دیگر بدن مانند بازو و سینه نیز از دیگر علائم مصرف سیگار است.

 

زوائد پوستی

آکنه یا جوش یک بیماری مزمن ناشی از التهاب غدد پوستی  است. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن، مدت مصرف و میزان مصرف در روز، در تشدید تشکیل آکنه نقش دارد که از نشانه های تاثیر سیگار بر پوست است.

سیگار احتمال ابتلا و شدت بیماری‌های ویروسی به‌ویژه زگیل‌های تناسلی را زیاد می‌کند.

میزان عود زگیل تناسلی در سیگاری‌ها بیشتر است بنابراین برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری، ترک سیگار ضروری است.

 

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »