Skip to content

احساسات و خلق و خوی شما چگونه بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارند؟

اشتباهات تغذیه ای در زنان بیشتر است

رابطه بین احساسات و کاهش وزن

اگر هر نوع رژیم غذایی و برنامه‌ای را امتحان کرده‌اید و نتوانسته‌اید لاغر شوید، ممکن است مشکلات روحی و حلق و خوی شما مانع رسیدن به هدفتان شود. کاهش وزن برای همه دشوار است، اما کسانی که در هنگام روبه‌رو شدن با مشکلات عاطفی دچار مشکل هستند، ممکن است برای رسیدن به هدف خود زمان بیشتری نیاز داشته باشند. بیشتر ما اصول اولیه غذا خوردن برای جلوگیری از چاقی را می‌دانیم؛ اما حتی اگر بهترین سبک زندگی را داشته باشیم، اغلب وقتی احساس خستگی، استرس، بی‌حوصلگی یا ناامیدی می‌کنیم، سلامتی خود را به خطر می‌اندازیم و به دنبال آن به سمت پرخوری برای کاهش استرس روی می‌آوریم.

اولین قدم برای دستیابی به یک زندگی سالم و وزن طبیعی، شناسایی مشکل است.

مواردی که در زیر ذکرشده برخی از متداول‌ ترین مسائلی است که وقتی مردم برای لاغر شدن تلاش می‌کنند ممکن است با آنها روبه‌رو شوند.

داشتن تصویر منفی از بدن

احساسات و کاهش وزن

یکی از مباحث مهم در رابطه با احساسات و کاهش وزن این است که در زمان چاقی این امکان وجود دارد از ظاهر شدن در جامعه با وضعیت فعلی خود رضایت کمتری داشته باشید و تمایل داشته باشید ظاهر بدن خود را تغییر دهید، البته هیچ مشکلی در این نیست که بخواهید ظاهر خود را بهبود ببخشید؛ اما اگر تصویر شما از بدن خود بیش‌ازحد منفی باشد می‌تواند مانع کاهش وزن شود. علاوه بر این، تصویر منفی بدن با الگو های ناسالم غذا خوردن و سایر مشکلات دیگر مرتبط است.

همچنین بخوانید تصویر بدن و نارضایتی از بدن

استرس و کاهش وزن

احساسات و کاهش وزن

مطالعات نشان داده است که پرخوری در زمان استرس می‌تواند به یک مکانیسم دفاعی برای مقابله با استرس‌ تبدیل شود. این مسئله ممکن است در بین افرادی که اضافه‌وزن دارند بیشتر متداول باشد. در مواقع استرس، برخی از افراد با خوردن مواد غذایی به‌عنوان بهترین راه برای آرام کردن خود استفاده می‌کنند. درحالی‌که اگر در تلاش برای کاهش وزن باشید این کار می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. احساس اضطراب باعث می‌شود انتخاب‌های غذایی شما تغییر کند. طی مطالعات صورت گرفته نه‌تنها در هنگام استرس بیشتر غذا می‌خوریم بلکه غذاهای مصرف‌شده غذاهایی هستند که در زمان کاهش وزن نباید آن‌ها را مصرف کنیم.

چاقی و افسردگی

چاقی و افسردگی دو مسئله پر چالش و مرتبط به یکدیگر هستند که می‌توانند یکدیگر را تحت تأثیر قرار دهند. افسردگی در اثر استرس، فشارها و مشکلات زندگی مانند فشار مالی، از دست دادن نزدیکان، مشکلات عاطفی و … به وجود می‌آید و به‌طور ناخودآگاه ممکن است باعث پرخوری و تغییر عادات غذایی گردد که درنهایت منجر به افزایش وزن و چاقی می‌گردد. از طرف دیگر افسردگی و افکار خودکشی در افرادی که چاق هستند بیش از افراد با وزن نرمال گزارش‌شده است. افراد چاق که مبتلابه پرخوری بوده‌اند و چاقی موجب تغییر در ظاهر آن‌ها شده است احساس نارضایتی از بدن خوددارند که این نیز منجر به افسردگی می‌گردد.

همچنین علائم مربوط به افسردگی مانند بی‌خوابی یا عدم تحرک می‌تواند کاهش وزن را دشوارتر کند. برخی از داروهای ضدافسردگی که تجویز می‌شوند نیز می‌توانند باعث افزایش وزن شوند.

نکاتی برای مدیریت احساسات و کاهش وزن

هریک از نکات و پیشنهاد‌های زیر می‌تواند موانع متعدد درروند کاهش وزن را برطرف کند. این پیشنهادها راهکارهایی برای سلامتی هستند که عوارض جانبی ندارند و تقریباً رایگان هستند. سعی کنید یک یا چند مورد از این راه‌حل‌ها را امتحان کنید.

شناسایی محرک‌های استرس‌زا

آیا زمانی که در محیط‌ های خاص یا در کنار افراد خاصی هستید که غذاهای ناسالم دارند، پرخوری می‌کنید؟

آیا می‌توانید موقعیت‌ های خاصی که باعث استرس می‌ شود را شناسایی کنید؟

دوری از استرس همیشه ممکن نیست؛ اما می‌توانید عوامل، موقعیت‌ها و افرادی که موفقیت شمارا تضعیف می‌ کنند و باعث استرس شما می‌شوند را شناسایی کرده و تلاش کنید که تا حد امکان کمتر با آن‌ها روبه‌رو شوید.

یک دفترچه یادداشت به شما کمک می‌کند آن شرایط را یادداشت کنید تا بتوانید قرار گرفتن در معرض آن‌ها را محدود کنید یا به‌طور کامل از روبه‌رو شدن با آن‌ها جلوگیری کنید.

تغییرات کوچک ایجاد کنید

اگر هر چیزی فکر شمارا از رعایت برنامه غذایی خود بازمی‌دارد، سعی کنید قدم‌های کوچکی بردارید و اهداف کوتاه‌مدت تعیین کنید. ابتدا یک تغییر آسان و قابل‌دستیابی را در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال هر شب بعد از شام 15 دقیقه پیاده‌روی کنید و یا اینکه هدفی را برای یک هفته خودتنظیم کنید.

به پیام‌های درونی خود گوش کنید

کسانی که مستعد تصویر منفی از بدن خود هستند ممکن است در طول روز پیام‌های منفی درباره بدن خود را تکرار کنند. عباراتی مانند “من خیلی چاق هستم” یا “من اندام خوبی ندارم” که با صدای بلند یا در افکار شما مرور می‌شود می‌تواند توانایی شما دررسیدن به هدفتان را تضعیف کند. به صدای خود گوش دهید پیام‌هایی که ممکن است باعث ایجاد تصویر منفی از بدنتان شود را شناسایی و آن‌ها را با یک پیام قدرتمند که برای تقویت اعتمادبه‌نفس به کار می‌روند جایگزین کنید. پیام‌هایی مانند ” بدن من قوی است”، یا “راه طولانی را طی کردم”پیام‌هایی هستند که می‌ تواند به شما کمک کند.

تکنیک‌های آرامش را بیاموزید

اگر نمی‌توانید از افراد یا مکان‌هایی که باعث ایجاد استرس می‌شوند دوری‌کنید، یادگرفتن تکنیک‌های آرامش می‌تواند گزینه مناسبی برای مدیریت احساسات شما در زمان استرس باشد. برای این کار می‌توانید با یک روانشناس مشورت کنید.

محققان دریافتند که بین عادت‌های خواب و استرس، افسردگی و پرخوری رابطه‌ای مستقیم وجود دارد؛ بنابراین، یکی از ساده‌ترین قدم‌هایی که می‌توانید برای غلبه بر موانع بردارید، بهبود عادات خواب است.

  • اتاق‌خواب خود را به یک پناهگاه تبدیل کنید.
  • وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، کامپیوتر، تلفن همراه را از اتاق‌خواب خود بیرون ببرید.
  • از رسیدن نور به اتاق‌خواب جلوگیری کنید یا یک‌چشم بند خریداری کنید تا در شب تاریکی کامل داشته باشید.
  • سعی کنید هر شب در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید.

همه ما موجوداتی هستیم که ممکن است عادات غلطی داشته باشیم؛ بنابراین، اگر روال زندگی شما شامل الگوهای غذایی و فعالیت‌ هایی است که منجر به‌ اضافه وزن شده‌اند، طبیعی است که وقتی در شرایط سخت قرار می‌گیرید به دنبال عادت‌های غلط خود بروید. این عادت‌ها در کوتاه‌مدت باعث بیماری و اضافه‌وزن می‌ شوند. اگر می‌خواهید عادت‌های خود را برای کاهش وزن تغییر دهید، به یک روانشناس مراجعه کنید که در درمان دلایل روانی پرخوری و افزایش وزن مهارت داشته باشد. اگر در کاهش وزن ناموفق هستید هر یک از این موانع ذهنی که ذکر شد ممکن است در عدم موفقیت شما دخیل باشد. به این فکر کنید که چه چیز مانع کاهش وزن شماست و سپس برای کمک و برای دستیابی به وزن سالم و حفظ آن قدم بردارید. برای آشنایی بیشتر با مسائل مربوط به احساسات و کاهش وزن مطالب زیر را مطالعه کنید:

درمان شناختی_رفتاری (CBT) درمانی موثر برای کاهش وزن

چرا بسیاری از پزشکان از تجویز داروی کاهش وزن امتناع می‌کنند؟

اختلال خود زشت انگاری یا خود زشت پنداری (BDD)

مطالب مرتبط