Skip to content

تأثیر مصرف دخانیات بر عمل زیبایی

افراد سیگاری باید بدانند سیگار کشیدن نه‌تنها سبب بروز بیماری‌های متعدد در آن‌ها می‌شود، بلکه روند درمان و بهبودی آن‌ها بعد از اعمال جراحی نیز مختل شده و در معرض خطرات زیادی ناشی از عوارض جدی جراحی در طی عمل و بعد از عمل خواهند بود.

افراد سیگاری نسبت به داروی بی‌حسی مقاوم هستند.

افراد سیگاری باید بدانند سیگار کشیدن نه‌تنها سبب بروز بیماری‌های متعدد در آن‌ها می‌شود، بلکه روند درمان و بهبودی آن‌ها بعد از اعمال جراحی نیز مختل شده و در معرض خطرات زیادی ناشی از عوارض جدی جراحی در طی عمل و بعد از عمل خواهند بود.پس زمانی که تصمیم به جراحی از نوع درمانی و زیبایی مانند عمل بینی و یا کاشت مو دارید لازم است یک الی سه هفته قبل از آن اقدام به ترک سیگار و سایر دخانیات کرده باشید.

داروی بیهوشی که در هنگام عمل جراحی استفاده می‌شود، بدن را تحت‌فشار قرار داده و منجر به ضعف بدن می‌شود. بنابراین اعمال حیاتی بدن مانند نفس کشیدن و ضربان قلب نیاز به مراقبت دارد. و برای جلوگیری از بروز مشکل در ارگان‌های حیاتی به اکسیژن‌رسانی بیشتری احتیاج است.

عوارض مونواکسید کربن و نیکوتین موجود در سیگار  در عمل جراحی:

  •  بر هم زدن ریتم ضربان قلب
  • افزایش فشارخون
  • اختلال در اکسیژن‌رسانی به قلب، ریه و مغز
  • بروز مشکلات تنفسی و قلبی حین عمل جراحی

 

این نکته حائز اهمیت است که حتی با ترک سیگار 24 ساعت قبل از عمل؛ ضربان قلب، فشارخون و سطح اکسیژن بهبودیافته و از بروز عوارض ناخواسته جلوگیری می‌کند.

سیگار و عفونت

سيگار كشيدن مقاومت بدن را در برابر عفونت كاهش می‌دهد و ممکن است فرد حین جراحی و بعدازآن دچار عفونت در ناحیه زخم و یا عفونت خون و ریه شود.

سیگار و داروی بی حسی

برخی جراحی‌ها با داروی بی‌حسی انجام می‌شود.تحقیقات نشان داده افراد سیگاری نسبت به داروی بی‌حسی مقاوم هستند و برای احساس نکردن درد نیاز به دوز بیشتر داروی بی‌حسی دارند. زیرا هورمون‌های نوراپینفرین و اندروفین که نقش کاهش درد در بدن را بر عهده دارند، تحت تأثیر سیگار قرار می‌گیرند و نمی‌توانند به‌درستی عمل کنند.

سیگار و داروی بی حسی

این وضعیت در خصوص مصرف مسکن‌های بعد از عمل جراحی نیز صدق می‌کند و یک فرد سیگاری نیاز به دوز بیشتری از داروی مسکن برای تحمل درد دارد.

دخانیات و عمل کاشت مو

سیگار کشیدن با تأثیر بر گردش خون پوست سر به مقدار زیاد باعث ریزش موی سر در افراد سیگاری می‌شود.

همچنین میزان موفقیت عمل کاشت مو در افراد سیگاری بسیار کم است. زیرا با مصرف سیگار قبل و بعد از عمل کاشت مو، اکسیژن‌رسانی در پوست سر و ترمیم مویرگ‌های خونی آسیب‌دیده حین عمل جراحی مختل می‌شود. فولیکول‌های پیوندی پژمرده شده، رشد نمی‌کنند و از بین می‌روند.

بنابراین برای نتیجه‌بخش بودن عمل کاشت مو، ترک سیگار سه هفته قبل و بعد از عمل ضروری است.

 

دخانیات و عمل زیبایی (جراحی بینی)

مهم‌ترین اثرگذاری دخانیات در عمل زیبایی بینی ترمیم نشدن زخم‌ها و بروز زخم‌های عفونی و بدشکل است. زیرا سیگار موجب افزایش فشارخون و کاهش اکسیژن‌رسانی در محل زخم می‌شود، رگ‌های خونی در اثر اختلال در عملکرد هورمون نوراپینفرین منقبض می‌شوند و پروتئین‌ها به حالت توده‌ای درمی‌آیند و زخم‌های بدفرم شکل می‌گیرند.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »