Skip to content

تاثیر دخانیات بر ورزش

ترک سیگار با انجام تمرینات ورزشی

سیگاری‌ها باید ورزش کنند.

یکی از معضلات تمام جوامع جهانی ، رشد روز افزون مصرف دخانیات به خصوص سیگار است. بیشترین زیان های ناشی از مصرف سیگار شامل زیان های جسمانی، بهداشتی و زیان های اقتصادی  است. متاسفانه سیگار کشیدن کوچک ، بزرگ ، پیر و جوان را آلوده کرده که ورزشکاران را نیز در بر گرفته است. بعضی از ورزشکاران برای کنترل استرس و آرامش و یا بعد از پایان مسابقه و باخت شروع به سیگار کشیدن می‌کنند. درصورتی که استعمال دخانیات برای ورزشکاران ممنوع است و تاثیرات منفی زیادی در سازگاری‌های مختلف فردی به وجود می آورد.

 

تاثیر دخانیات بر ورزش :

پزشکان سیگار کشیدن با فاصله زمانی دو ساعت بعد از تمرینات ورزشی را شدیدا منع کرده اند.

چرا؟

زیرا قلب یک ورزشکار احتیاج به اکسیژن بیشتری نسبت به  قلب  یک فرد کم تحرک  دارد.(به طور متوسط در هر بار ورزش كردن 10 تا 20 برابر شرايط عادي ).

با مصرف دخانیات، رگ های خونی باریک و نازک می شوند و توانایی انتقال اکسیژن را از دست می دهند. درضمن مجاری تنفسی تنگ تر می شود و ظرفیت تبادل ریه ها کاهش می‌یابد. در نتیجه اکسیژن کافی در اختیار ورزشکار قرار نمی گیرد. تحقیقات نشان داده است، بعد از کشیدن سیگار قدرت ماهیچه ها به میزان 15% کاهش پیدا می کند و ورزشکار دچار خستگی زودرس میشود که علت آن افت قند خون ورزشکار و اکسیژن رسانی ضعیف به ماهیچه ها می باشد. با سیگار کشیدن مونوکسیدکربن وارد بدن شده و منجر به رسوب کلسترول در سرخرگ ها و رگ های قلبی فرد می‌گردد. و این امر  موجب گرفتگی عروق قلب و از کار افتادن ماهیچه‌های قلب می شود. در نتیجه در پایان تمرینات ورزشی، فرد با احساس درد در قفسه سینه خود مواجه میشود.

ترک سیگار با انجام تمرینات ورزشی

سیگاری‌ها می توانند ورزش کنند و باید ورزش کنند.

در واقع افراد سیگاری که 15 دقیقه ورزش روزانه دارند 5% بیشتر از افراد سیگاری که ورزش نمی کنند تمایل به ترک دخانیات دارند.

افراد سیگاری که نمی توانند ترک کنند نیز باید ورزش کنند، زیرا سیگاری‌هایی که 30 دقیقه ورزش می کنند، چهار سال بیشتر از افراد سیگاری غیر ورزشکار عمر می‌کنند.

تمرینات ورزشی باعث فعال نگه داشتن ریه و کاهش میل به مصرف سیگار می شود.

در ضمن ورزش کردن موجب کاهش استرس که یکی از دلایل اصلی سیگار کشیدن است، می‌گردد.

ورزش مناسب برای افراد سیگاری:

باید به این نکته توجه داشت که سیگاری‌ها، ریه و قلب ضعیفی دارند  و باید مراقب باشند که هنگام ورزش دچار مشکلات تنفسی نشوند. بدین منظور برای تنظیم یک برنامه ورزشی صحیح باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »