Skip to content

حرکات اصلاحی اسکولیوز

حرکات اصلاحی اسکولیوز

حرکات اصلاحی اسکولیوز

اسکولیوز یک انحراف وضعی و نشان‌دهنده انحنای جانبی ستون فقرات بیشتر از 10 درجه است.

دو مقوله اولیه برای اسکولیوز وجود دارد: غیر ساختاری و ساختاری. غير ساختاري ماهیت وضعیتی یا متحرک دارد و تغییرات چرخش ساختاری در ستون فقرات مشاهده نمی‌شود، درحالی‌که اسکولیوز ساختاری مربوط به انحرافات داخل استخوان است. فرم ساختاری اسکولیوز قابل اصلاح نیست؛ اما فرم غیر ساختاری را می‌توان به‌طور قابل‌توجهی با برنامه‌های ورزشی مناسب، بهبود داد.

همچنین بیماران الگوی انحراف عضلانی متفاوتی دارند، ممکن است انحراف به شکل C، S یا انحنای چهارتایی باشد. در این صورت برای هرکدام از الگوهای انحرافی حرکات اصلاح ویژه‌ای باید استفاده شود.

فواید تمرینات اصلاحی اسکولیوز

اولین قدم درمانی برای اسکولیوز غیر ساختاری به کار بردن حرکات و ورزش‌های اصلاحی برای ستون فقرات است. این حرکات:

  • انحنای ستون فقرات را کاهش می‌دهد.
  • هماهنگی مغز و عضلات را بهبود می‌بخشد
  • پیشرفت اسکولیوز را کند یا متوقف می‌کند
  • عضلات شانه، کمر، قفسه سینه را تقویت می‌کند
  • ظرفیت هوازی ریه‌ها را افزایش می‌دهد
  • نیاز به عمل جراحی را کاهش می‌دهد

 

 

تمرین 1

حرکات اصلاحی اسکولیوز تمرین اول

روی زمین به پشت بخوابید. دست‌ها در کنار بدن قرار بگیرد. گردن و شانه‌ها را بالا بیاورید و به مدت 10 ثانیه نگه‌دارید، سپس به حالت اول بازگردید.

اگر قوس در ناحیه کمر است علاوه بر شانه‌ها، ستون فقرات را نیز بالا بیاورید. در این حالت برای حفظ حالت تعادل زانوها را خم‌کنید و دست‌ها را روی زانو قرار دهید. به مدت 10 ثانیه نگه‌دارید، سپس به حالت اول بازگردید.

حرکت را دو بار در روز و هر بار در ده تکرار انجام دهید.

 

تمرین 2

تمرین دوم حرکات اصلاحی اسکولیوز

روی زمین و به شکم بخوابید. دست‌ها را روبه‌جلو بکشید. شانه، سر و دست‌ها را تا جایی که قفسه سینه از زمین فاصله بگیرد، بالا بیاورید و به مدت 10 ثانیه نگه‌دارید، سپس به حالت اول بازگردید.

 

تمرین 3

 

در حالات ایستاده یا نشسته قرار بگیرید. انگشتان دو دست را در یکدیگر قفل کنید و بالای سر ببرید. به مدت 10 ثانیه نگه‌دارید و سپس دست‌ها را پایین بیاورید.

این تمرین علاوه بر کاهش قوس ستون فقرات باعث افزایش ظرفیت تنفسی بیمار می‌گردد.

 

تمرین 4:

تمرین سوم حرکات اصلاحی اسکولیوز

روبروی گوشه دیوار بایستید. پاها کمی از یکدیگر فاصله داده شوند. کف دست‌ها را بالاتر از شانه‌ها روی دیوار قرار دهید. بالاتنه را به سمت کنج حرکت دهید تا جایی که کشش در ناحیه قفسه سینه و شانه‌ها را حس کنید. به مدت 15 ثانیه نگه‌دارید و به حالت اول بازگردید.

این تمرین به تقویت عضلات بین دوکتف و عضلات مربوط به قوس‌های ستون فقرات کمک خواهد کرد.

تمرین 5:

تمرین ششم حرکات اصلاحی اسکولیوز

در حالت ایستاده قرار بگیرید. درصورتی‌که تحدب ستون فقرات به سمت راست است، دست راست را در کنار پهلوی راست قرار دهید و به همان سمت به‌صورت جانبی خم شوید و اگر تحدب قوس کمر به سمت چپ است این حرکت را برای سمت چپ انجام دهید.

به مدت 10 تا 15 ثانیه نگه‌دارید و سپس استراحت کنید. حرکت را در ده تکرار تمرین کنید.

 

 

تمرین 6

تمرین پنجم حرکات اصلاحی اسکولیوز

روی زمین و به پهلو دراز بکشید. زیر بغل بازویی که روی زمین قرار دارد یک رول ورزشی قرار دهید. انگشت شست را بلند کنید تا عضلات پشتی بزرگ (Lattisimus dorsi) کشیده شوند.

با استفاده از پاهای خود، تمام بدن خود را به جلو و عقب حرکت دهید تا بدین ترتیب غلتک قسمت فوقانی پشت را ماساژ دهد.

تمرین را به مدت 30 تا 90 ثانیه ادامه دهید.

تمرین 7

تمرین هفتم حرکات اصلاحی اسکولیوز

به حالت زانو زده روی زمین بنشینید. دست‌ها را به بالای سر ببرید سپس درحالی‌که به سمت جلو خم می‌شوید کف دست‌ها را به سمت جلو بکشید و روی زمین قرار دهید. باسن را به سمت پاشنه پا بکشید تا جایی که عضلات لت کشیده شوند.

به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه‌دارید، سپس به‌آرامی به حالت اول بازگردید.

 

تمرین 8

تمرین هشتم حرکات اصلاحی اسکولیوز

بر روی زانوها و کف دست‌ها زانو بزنید. دست‌ها باید زیر شانه‌ها و زانوها زیر باسن قرار بگیرند. پشت کمر را صاف و کشیده کنید.

ناف را به سمت ستون فقرات بکشید و ستون فقرات را به سمت بالا محدب کنید. در این حالت سر را کمی پایین بیاورید. چند ثانیه مکث کنید،  سپس شکم را به سمت پایین هدایت کنید و چند ثانیه مکث کنید.

این تمرین را دو بار در روز و در تکرارهای 10 تا 15 تایی انجام دهید

 

تمرین 9

تمرین نهم حرکات اصلاحی اسکولیوز

بر روی زانوها و کف دست‌ها زانو بزنید. دست‌ها باید زیر شانه‌ها و زانوها زیر باسن قرار بگیرند. پشت کمر را صاف و کشیده کنید. یک دست را مستقیم و تا ارتفاع شانه بالا ببرید و پای مخالف را بدون آنکه زانو خم شود تا ارتفاع باسن بالا ببرید و چند ثانیه نگه‌دارید. سپس تمرین را با دست و پای دیگر تکرار کنید.

این تمرین را دو بار در روز و در تکرارهای 10 تا 15 تایی انجام دهید

 

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »