Skip to content

خانواده به‌عنوان یک راه حل برای مشکل چاقی ( نقش خانواده در کاهش وزن )

نقش خانواده در کاهش وزن

نقش خانواده در کاهش وزن چگونه است؟ وقتی به بررسی موضوع انتخاب سبک زندگی می‌پردازیم، خانواده و دوستانمان نقش پررنگی در این زمینه پیدا می‌کنند. اگر سیگاری هستید و عده‌ای از دوستانتان به‌تازگی ترک کرده‌اند، شما نیز ممکن است به پیرو از این افراد اقدم به ترک سیگار کنید. به‌طور مشابه، اگر هرکسی در خانواده یک رژیم جدید را شروع کند و مقداری وزن کم کند، ممکن است شما هم بخواهید رژیم غذایی مشابه را امتحان کنید.

بنابراین دیدن عزیزانی که در دستیابی به اهدافشان موفق شده‌اند، برای ترغیب به انجام کارهای مشابه کمک خواهد کرد.

سیستم خانواده شامل قوانین خانواده، حمایت عاطفی، تشویق، ترغیب دیگر اعضای خانواده و مشارکت اعضای خانواده، مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده رفتارهای سلامت خانواده است. در این زمینه، سیستم خانواده تعیین‌کننده اصلی چگونگی ارتقاء سلامتی است.

 

همراهی خانواده در کاهش وزن منجر به روابط قوی‌تر خانوادگی می‌شود.

از دست دادن وزن برای هر فرد فرایندی استرس‌زا است، اما هنگامی‌که خانواده از برنامه کاهش وزن حمایت می‌کند، کار به‌درستی انجام می‌شود و فرایند کار می‌توانند برای خانواده سرگرم‌کننده و جالب شود، زیرا نه‌تنها به‌سلامت خانواده کمک می‌کند، بلکه اعضای خانواده به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند.

 

تغییر عادت غذایی از دوران کودکی اثرگذارتر است

ازآنجایی‌که اکثر عادات مربوط به‌سلامتی در دوران کودکی آغاز می‌شود، اثرگذاری رفتار صحیح افراد در این هنگام منطقی‌تر و عملی‌تر است.

خانواده محیط آموزشی اولیه برای کودکان و اقدامات اولیه برای قرار گرفتن در معرض انتخاب غذا، عادات غذا خوردن و بازی و سایر فعالیت‌های بدنی را ایجاد می‌کند. رفتار صحیح والدین، فعالیت‌های سلامتی در کودکان را هدایت می‌کنند.

تغییر رفتار هنگامی‌که افراد کودک هستند، حیاتی است زیرا تغییر عادت‌های غذایی که در دوران کودکی و نوجوانی ایجادشده است، در سنین بالاتر دشوار می‌گردد. خانواده یک محیط تقویت‌کننده ایده آل است که رفتارهای سالم را می‌تواند معرفی کند، بپذیرد و حفظ کند.

 

خانواده به‌عنوان واحد ترویج سلامت

خانواده یک هدف بسیار مناسب برای ارتقاء سلامت است، زیرا گزینه‌های زیادی برای برقراری ارتباط، انتقال رفتارهای سلامتی مثبت و تغییر نگرش اعضای خانواده فراهم می‌کند.

علاوه بر تأثیر عوامل ژنتیکی، تناسب‌اندام و سلامت نیز به محیط خانوادگی مربوط است، یعنی در محیط خانوادگی، برنامه‌ریزی برای غذا، خرید مواد غذایی، تهیه غذا، خوردن غذا، خوردن میان وعده، تفریح خانواده و میزان تحرک، بیان‌کننده این است که اعضای خانواده تمایل دارند این ویژگی‌ها را در خانواده اشتراک بگذارند و همه این‌ها فرصت‌های مداخله خانواده هستند.

غذا خوردن خانوادگی با وزن سالم و مصرف غذاهای سالم ارتباط دارد است. پیروی اعضای خانواده از یک برنامه غذایی سالم فواید زیر را به همره دارد:

  • افزایش مصرف میوه و سبزی‌ها
  • کاهش مصرف غذای سرخ‌شده و پرچرب
  • کاهش قند و شیرینی
  • افزایش میزان مواد مغذی در وعده‌های غذایی
  • کاهش بار گلایسمی

تحقیقات علمی در خصوص خانواده‌هایی که در خانه غذا می‌خورند، نشان داده است این عمل باعث کاهش شاخص‌های توده بدنی کودک و نوجوان می‌شود. تغییرات طولانی‌مدت و ماندگار در وزن زمانی حاصل می‌شود که همه خانواده شرکت کنند و تغییرات رفتاری بیشتر با مشارکت بیشتر اعضای خانواده امکان‌پذیر است.

 

خانواده‌ها به‌عنوان یک پشتیبان

حمایت اجتماعی خانوادگی به‌خوبی نشان می‌دهد که یک عامل کلیدی برای ترویج و حفظ تغییر رفتار سلامت است.

حمایت زوجین از یکدیگر به‌عنوان عامل مهم در کاهش وزن زنان چاق مبتلابه دیابت نوع دو اثبات شده است. همچنین حمایت خانوادگی در ترویج رفتارهای بهبود سلامت در میان بیماران مبتلابه بیماری قلبی عروقی که به دستورالعمل‌های فعالیت بدنی و تغذیه عمل می‌کنند، مؤثر بوده است.

 

از آشپزخانه شروع کنید

با بررسی اینکه آیا میوه و سبزی‌ها به‌راحتی در خانه شما قابل‌دسترس هستند، شروع کنید. آیا میوه‌ها و سبزی‌ها را در یخچال خود شسته، برش داده و آماده کرده‌اید؟

دسترسی راحت به مواد غذایی مغذی و کم‌کالری موجب افزایش احتمال مصرف آن‌ها در خانه می‌گردد. اگر فرزندی تمایل به مصرف میوه و سبزی‌ها پیدا کند، بهتر است والدین نیز با کودکشان همراهی کنند.

در مرحله بعد، لازم است یخچال و کابینت را از مواد غذایی با چربی و قند بالا خالی کنید و آن‌ها را با مواد غذایی حاوی مواد مغذی، میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل و دانه‌های خام، حبوبات و میان وعده سالم جایگزین کنید.

محدود کردن زمان استفاده از انواع صفحه‌نمایش

عادت‌های کاری و سرگرمی خانوادگی شما چگونه است؟ آیا راه‌هایی وجود دارد که خانواده شما فعالیت بدنی‌شان افزایش و فعالیت‌های ساکن را کاهش دهند؟

ایده جدید محدود کردن زمان استفاده از انواع صفحه‌نمایش است که به کار با رایانه، تبلت، تلفن همراه و مشاهده تلویزیون مربوط می‌شود. اگر از رایانه برای انجام کار استفاده می‌کنید، محدودیتی در زمان استفاده از آن وجود ندارد، اما می‌توان استفاده تفریحی از صفحه‌نمایش را به مدت 10 تا 15 ساعت در هفته (معادل دو ساعت در روز) کاهش داد.

پیاده‌روی، بازی در حیاط منزل، دوچرخه‌سواری و طبیعت‌گردی، جایگزین مناسب استفاده از انواع صفحه‌نمایش هستند.

ترس خانواده از تغییر

انجام تغییرات کار دشواری است و این طبیعی است که انسان در برابر تغییرات مقاومت کند.

اگر سعی کرده‌اید تغییراتی در رفتارهای خود ایجاد کنید و حمایت خانواده را کسب نکرده‌اید، تعجب نکنید زیرا عدم‌حمایت خانواده ممکن است به علت ترس از تغییر یا ترس از کاهش علاقه به آن‌ها پس از دستیابی به نتیجه مطلوب شما است.

ترس یک محرک مقاومت در برابر تغییر است و فرد را به یک مانع در ایجاد تغییر در نزدیکان تبدیل می‌کند.

برای رفع این مشکل، شما می‌توانید ترس آن‌ها را با توضیح اینکه چرا می‌خواهید تغییرات ایجاد کنید رفع کنید؛ ضمن اینکه اطمینان دهید این تغییرات در آن‌ها نیز چه مقدار به بهبود سلامتی‌شان کمک می‌کند

از اعضای خانواده و دوستان بخواهید در این راه به شما کمک کنند، به‌عنوان‌مثال هنگام خرید دیگر نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای چرب با کالری بالا را انتخاب نکنند، وعده های غذایی را هنگام تماشای تلویزیون نخورند و شما را در یک پیاده‌روی بعد از شام همراهی کنند.

بنابراین برقراری ارتباط با اعضای خانواده خود و توضیح در مورد انگیزه‌های پشت این تغییرات به‌وضوح به کاهش برخی از ترس و اضطراب درگیر در ایجاد تغییر کمک می‌کند و شمارا در ساخت اولین گام مهم در غلبه بر مقاومت در برابر تغییر کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط