Skip to content

خرما بهترین غذا برای روزه‌داران

خرما و روزه

خرما کسالت ناشی از گرسنگی را برطرف می‌کند. ( خرما و روزه )

میوه خرما یکی از محصولات پرخاصیت برای انسان است و در هرم غذایی جایگاه ویژه‌ای دارد. از انواع خرما می‌توان خرمای مضافتی، استعمران، شاهانی، زاهدی، برحی، کبکاب و گنطار را نام برد که در استان خوزستان، فارس و بوشهر کشت می‌شوند.

خرما در ماه مبارک رمضان

در ماه مبارک رمضان، مصرف خرما به دلیل ارزش غذایی که دارد بسیار توصیه‌شده است. ترکیبات موجود در میوه تازه و خشک خرما شامل ویتامین‌های C، B1،B2،B3،A  و  پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر است.

خرما بهترین غذا برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان به‌ویژه در لحظه افطار است و نباید آن را با شیرینی‌هایی همچون زولبیا و بامیه جایگزین کرد. زیرا با مصرف میوه خرما هنگام افطار، قندخونی که در طی روز افت کرده است، سریعاً جبران می‌شود و در مدت طولانی‌تری قند را به حالت نرمال نگه می‌دارد.

خرما به‌راحتی قابل‌هضم است و موجب دل‌درد و مشکلات گوارشی نمی‌شود، همچنین فیبر موجود در خرما خاصیت ملین دارد و موجب تحریک سیستم گوارشی و حرکات روده پس از چندین ساعت بی‌تحرکی در روزه‌داران می‌شود، درنتیجه سیستم گوارشی را برای دریافت مواد غذایی آماده می‌کند.

کالری خرما

کالری موجود در صد گرم خرما حدود 270 کیلوکالری است که می‌تواند انرژی موردنیاز بدن را تأمین کند و در کنار فیبر بالایی که دارد از مصرف مواد غذایی بیش‌ازحد، آن‌هم در بازه زمانی کوتاه افطار تا سحر جلوگیری کند.

مواد قندی ساده، ویتامین‌ها، فسفر و پتاسیم موجود در خرما برای سلول‌های مغز و اعصاب مفید است و کسالت ناشی از گرسنگی را برطرف می‌کند.

خرما از بروز یبوست ناشی از تغییر در زمان مصرف غذا و کاهش آب و فیبر در طی روزه‌داری، جلوگیری می‌کند. نمک‌های آلکالین موجود در خرما اسیدیته ناشی از مصرف گوشت قرمز و کربوهیدرات‌ها را تنظیم می‌کند و درنتیجه مانع از بروز بیماری‌های دیابت، نقرس، یبوست، سنگ کلیه و التهاب مثانه می‌شود.

بهتر است هنگام افطار، خرما به‌صورت طبیعی و بدون هیچ مواد قندی و افزودنی، همراه با آب جوش و شیر مصرف شود. مصرف سه عدد خرما برای تأمین نیاز روزانه کافی است و با توجه به بالا بودن قند خرما از مصرف زیاد آن‌که موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، باید پرهیز کرد.

مطالب مرتبط