Skip to content

خصوصیات شخصیتی ورزشکاران

چرا برخی افراد ورزش خاصی را انتخاب می‎ کنند، چرا برخی ورزش تیمی و برخی دیگر ورزش انفرادی را ترجیح می ‌دهند؟

چه شخصیتی برای یک ورزش خاص بهترین است و این امکان را برای ورزشکاران فراهم می ‌کند تا با کمترین تلاش موفقیت بیشتری کسب کنند.

دانستن اینکه چه کسی هستیم و قادر به انجام چه‌کاری هستیم از اهمیت ویژه‌ای در ورزش برخوردار است؛ زیرا اگر فردی پتانسیل‌های خود را بشناسد، شانس بسیار بیشتری برای موفقیت پیدا می ‌کند.

 

شخصیت ورزشکاران ورزش ‌های تیمی و ورزشکاران ورزش ‌های انفرادی چه تفاوتی دارند؟

بر اساس مطالعات انجام‌شده:

برونگرایی و درون‌ گرایی عوامل شخصیتی هستند که اشاره به درجه ‌ای از جهت ‌گیری اصلی فرد به سمت باطن (به سمت خود) یا به سمت ظاهر (به سمت دنیای بیرونی) را نشان می‌ دهد. به‌طورکلی افراد درون‌ گرا به فعالیت‌ های فکری و ذهنی علاقه‌مند هستند و ترجیح می ‌دهد به‌تنهایی کار کند. آن‌ ها هنگامی ‌که فشارهای عاطفی را تجربه می‌کنند احساسات خود را بروز نمی ‌دهند. در مقابل، برونگراها اجتماعی هستند و حرفه و مشاغلی را ترجیح می ‌دهند که در آن با سایر انسان‌ ها در ارتباط هستند. این افراد مشتاق به بیان افکار خود هستند و تنهایی برایشان آزاردهنده است. افراد برونگرا بیش از افراد درونگرا به فعالیت جسمانی و ورزش علاقمند هستند.

افرادی که درون‌ گرا هستند مستعد ورزش‌ های انفرادی (دو ماراتن، دوچرخه‌سواری) هستند یعنی موقعیتی که در آن ارتباط بین شخصی کمتر است. افراد برونگرا نیز تمایل به ورزش‌های تیمی (مانند فوتبال، فوتبال آمریکایی و بسکتبال) دارند به‌خصوص ورزش‌هایی که تماس بدنی، پرخاشگری و تهاجم بیشتری دارند.

 

تفاوت ورزشکاران زن و ورزشکاران مرد

ویژگی های شخصیتی ورشکاران

ورزشکاران مرد که عزت‌ نفس بالایی دارند در تلاش برای توجه فردی هستند، به همین دلیل ورزش‌ های انفرادی را انتخاب می‌ کنند اما زنانی که عزت ‌نفس بالایی دارند تمایل به شرکت در ورزش‌ های تیمی دارند. همچنین خانم‌ ها تمایل کمتری به ابراز احساس ترس و عصبانیت خوددارند.

به‌ طورکلی ورزشکاران زن، در مقایسه با ورزشکاران مرد، ورزش‌ های کم تهاجمی را انتخاب می‌ کنند. مردان نسبت به زنان احساس بیشتری برای بروز نیازها و ارزش ‌های اجتماعی نشان می ‌دهند؛ بنابراین، می ‌توان نتیجه گرفت که تعداد بیشتری از مردان ورزش تیمی را انتخاب می ‌کنند، در حالی ‌که تعداد بیشتری از خانم ‌ها ورزش ‌های انفرادی را انتخاب می ‌کنند.

سنجش شخصیت ورزشکاران

برخی سازمان ‌های ورزشی برای پی بردن به خصوصیات شخصیتی ورزشکاران از روش ‌های زیر استفاده می ‌کنند:

  • پرسشنامه
  • مصاحبه
  • روش‌ های فرافکنی

در آزمون ‌های فرافکنی، شی‌ء یا تصویری به فرد نشان داده می ‌شود و از وی خواسته می ‌شود که آنچه را می‌بیند بازگو کند یا داستان بسازد. به‌عنوان‌مثال آزمون درک موضوع (TAT) یکی از معروف‌ ترین آزمون ‌های فرافکن است که شامل 20 تصویر مبهم می ‌باشد.

فواید شناخت ویژگی‌ های شخصیتی ورزشکاران

شناخت ویژگی‌های شخصیتی ورزشکاران دارای فواید زیر است:

  • فرد مناسب برای یک ورزش خاص انتخاب شود. به‌عنوان‌مثال انتخاب افراد جسور برای هندبال
  • انتخاب افراد برای پست‌های مناسب در ورزش‌ های تیمی. به‌عنوان‌مثال انتخاب کسی که دید گسترده ‌تری دارد برای هافبک انتخاب شود
  • کمک به سازمان ‌دهی تیم و چیدمان صحیح افراد
  • آشنایی افراد تیم یا مربی و ورزشکار با خصوصیات شخصیتی یکدیگر و رفتار متناسب با خصوصیات شخصیتی فرد مقابل

 

 آیا ورزش به شکل‌گیری شخصیت ورزشکاران کمک می ‌کند؟

ورزش به ورزشکاران می ‌آموزد که شخصیت خود را از بسیاری جهات بهبود بخشند، به‌عنوان‌مثال:

روحیه تیمی: به معنی تلاش در جهت رسیدن به یک هدف مشترک به‌عنوان عضوی از یک تیم، بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و با ازخودگذشتگی زیاد.

مهارت ‌های رهبری: هدایت افراد به سمت یک هدف مشترک.

تسلیم نشدن: ورزش به شما می ‌آموزد که هرگز تسلیم نشوید و با صبر وتواش و پایداری پیروزی ممکن می ‌شود.

افزایش تمرکز: ورزش به شما می‎آموزد که روی زمان حال تمرکز کنید.

تمرکز بر نقاط قوت و توانایی‌ها: ورزش به شما می ‌آموزد که روی نقاط قوت و توانایی‌ های خود تمرکز کنید، نه بر نقاط قوت و توانایی ‌های حریف.

افزایش قدرت تجزیه‌وتحلیل: ورزش توانایی‌های مشاهده‌ای و مهارت‌های تحلیلی شمارا بهبود می ‌بخشد.

شخصیت افراد در انتخاب و شرکت در ورزش نقش عمده‌ای ایفا می ‌کند. ویژگی ‌های شخصیتی یکی از مسائل مهم در حیطه روانشناسی است که خوشبختانه امروزه مربیان و کارشناسان تربیت‌بدنی اهمیت بیشتری به آن می‌دهند. هرقدر شخصیت به ورزش انتخاب ‌شده نزدیک ‌تر باشد و ویژگی ‌های روانی و جسمانی موردنیاز آن ورزش نزدیک ‌تر باشد، در آن ورزش موفق ‌تر است.

همچنین بخوانید پرخاشگری ورزشکاران

مطالب مرتبط