Skip to content

درد قفسه سینه و مشکلات گوارشی

درد قفسه سینه و مشکلات گوارشی

مشکلات دستگاه گوارش می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود. مجاورت نزدیک اندام‌های گوارشی، قفسه سینه و شکم به این معنی است که ناراحتی قفسه سینه می‌تواند به دلایل متعدد گوارشی اتفاق بیفتد و اغلب نیاز به آزمایش‌های خاصی برای تعیین دقیق علت دارد.

 

رفلکس معده (GERD):

رفلکس معده زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه حلقوی شکل به نام اسفنکتر تحتانی مری (LES) بعد از عبور غذا کامل بسته نشود و از این طریق محتویات معده به حلق و دهان برگردد. این اتفاق باعث احساس سوزش و درد از ناحیه شکم تا قفسه سینه و گلو می‌شود.

دلایل ایجاد رفلکس معده:

  • مصرف غذاهای سنگین
  • پرخوری
  • سیگار کشیدن
  • خوابیدن به پشت بعد از صرف غذا
  • نوشیدن نوشابه‌های گازدار
  • حاملگی
  • مصرف داروهای آرام‌بخش

برای درمان، مهم‌ترین کار  تغییر سبک زندگی و نوع تغذیه است، استفاده از داروهای خنثی‌کننده اسید معده و جراحی از شیوه‌های درمانی رفلکس معده هستند.

 

گاستریت:

گاستریت یا ورم معده زمانی رخ می‌دهد که غشا و دیواره داخلی معده در اثر عفونت و باکتری‌های بیماری‌زا آسیب می‌بیند و معده دچار التهاب یا عفونت خفیف در لایه مخاطی می‌شود. درد تند آزاردهنده در قفسه سینه از نشانه‌های گاستریت است. برای درمان این بیماری باید از مصرف غذاهایی که اسید معده را تحریک می‌کنند و باعث التهاب معده می‌شوند پرهیز کرد، دوری از استرس و با آرامش غذا خوردن در روند بهبود بیماری بسیار مؤثر است. داروهای کاهنده اسید معده و آنتی باکتریال برای درمان این بیماری تجویز می‌شوند.

 

التهاب لوزالمعده (پانکراتیت):

بزرگ شدن و التهاب غده پانکراس که در پشت معده و قسمت فوقانی شکم قرار دارد را پانکراتیت گویند. پانکراتیت مزمن در اثر حملات مکرر پانکراتیت حاد حاصل می‌شود که در این صورت لوزالمعده، به‌تدریج توانايي خود در توليد آنزیم‌های هضم‌کننده دست می‌دهد. پانکراتیت به‌خصوص نوع مزمن آن باعث درد طولانی در بالای شکم و پایین قفسه سینه می‌شود. عواملی که باعث بروز پانکراتیت می‌شوند شامل سنگ‌های صفرای، مصرف الکل، ترشح آنزیم تریپسین در لوزالمعده، عفونت‌های ویروسی و آسیب به لوزالمعده است. برای درمان با توجه به عامل ایجادکننده پانکراتیت، داروهای مسکن، آنتی‌بیوتیک، آنزیم‌های هضم‌کننده غذا و داروی مهارکننده اسید معده تجویز می‌شود.

 

اسپاسم مری:

اسپاسم مری (که در آن انقباض عضلانی مری غیر نرمال می‌شود) و انقباض با فشار بالا در مری باعث ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه می‌شوند. تجویز داروهایی برای آرامش عضلات بلع؛ شل شدن عضلات و کاهش شدت انقباضات، از راه‌های درمان این بیماری است.

 

پارگی مری یا پرفوراسيون:

شرایطی که مری دچار آسیب می‌شود را پارگی مری گویند.

زخم مری در اثر ورود اسید معده به داخل مری اتفاق می‌افتد و باعث احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه می‌شود. عفونت باکتریایی یا قارچی در ناحیه مری که موجب پارگی مری و استفراغ کردن بیمار می‌شود نیز درد ناگهانی شدید در قفسه ایجاد می‌کند.

از دیگر علائم پارگی مری

  • تب
  • کبودی پوست
  • تنگی نفس
  • افت فشارخون

پرهیز از مصرف غذاهای تحریک‌کننده رفلاکس معده و مصرف آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری و درمان این عارضه توصیه می‌شود.

 

بیماری‌های صفراوی:

کیسه صفرا یک اندام کوچک واقع در سمت راست شکم درست زیر سینه است.

مایع صفرا در کبد تولید می‌شود، سپس توسط کیسه صفرا ذخیره و به دخل روده کوچک فرستاده می‌شود و به تجزیه چربی‌ها کمک می‌کند. عدم تعادل در مواد تشکیل‌دهنده صفرا می‌تواند باعث ایجاد سنگ در کیسه صفرا می‌شود. سنگ‌های کیسه صفرا اغلب بدون علائم هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند ناراحتی ایجاد کنند، به‌ویژه پس از مصرف زیاد چربی‌ها. ناراحتی که در اثر سنگ کیسه صفرا اتفاق می‌افتد معمولاً به‌عنوان حمله کیسه صفرا توصیف می‌شود و معمولاً در سمت راست قفسه سینه ایجاد درد می‌کند.

استفاده از جراحی لاپراسکوپیک، دستگاه سنگ‌شکن موجی برای درمان سنگ صفرا متداول هستند. عفونت و التهاب کیسه صفرا نیز از دیگر عوامل ایجاد درد و ناراحتی ناگهانی در سمت راست قفسه سینه هستند.

علائم مرتبط با التهاب و عفونت صفرا:

  • درد
  • تب و لرز
  • کاهش اشتها
  • تهوع و استفراغ

 

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »