Skip to content

در رژیم خام‌گیاه‌خواری چه چیزهایی خورده می‌شود؟

رژیم خام‌گیاه‌خواری شامل مواد غذایی کامل و بدون فراوری است که در دمای بیش از 47 درجه سانتی‌گراد گرم نمی‌شوند. به‌طورکلی سه‌چهارم رژیم خام‌گیاه‌خواران را مواد غذایی خام تشکیل می‌دهد و گروه‌های عمده غذا شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، دانه‌ها، آجیل، غلات، سبزی‌ها دریایی، چربی، ادویه و مواد افزودنی خام گیاهی هستند.

انواع مواد غذایی که خام‌گیاه‌خواران می‌خورند

سبزی‌ها

در رژیم خام‌گیاه‌خواری از سبزی‌ها در سالاد، اسموتی، چاشنی و سوپ استفاده می‌شود. همچنین به‌صورت ترشی قابل‌استفاده هستند. سبزی‌ها منجمد که قبل از انجماد خشک یا آب پز شده‌اند، خام نیستند.

میوه‌ها

میوه‌ها می‌توانند به‌صورت خام و خشک و یا در آب‌میوه و اسموتی استفاده شوند. میوه‎ی یخ‌زده نیز به‌صورت غذای خام در نظر گرفته می‌شود.

آجیل

آجیل‌های خام و ارگانیک گزینه‌های مناسبی هستند. از آجیل‌ها برای اسموتی، شیر آجیل، بستنی، پنیر و شیرینی‌های بدون لبنیات استفاده می‌شود.

حبوبات

حبوبات به‌صورت خام، خشک‌شده و ترجیح ارگانیک استفاده می‌شود.

شیرین‌کننده‌ها

بیشتر شیرین‌کننده‌ها پردازش‌شده هستند و واقعاً خام نیستند.

در جدول زیر فهرستی از موا غذایی مصرفی در رژیم گیاه‌خواری را مشاهده میکنید

[table id=3 /]

[table id=4 /]

 

  • غذاهایی که کلمات برشته‌شده و پخته‌شده بر روی برچسب آن‌ها قرار دارد، خام نیستند.
  • مواد غذایی کنسروی خام نیستند
  • چای گیاهی (حتی اگر آن را با آب گرم کمتر از 47 درجه سانتی‌گراد حرارت ببیند) خام در نظر گرفته نشده است زیرا معمولاً، برگ آن‌ها در طول فرایند تولید حرارت می‌بیند.
  • برخی مواد غذایی مانند کره آجیل‌ها، شربت آگوا، شیر بادام، روغن‌زیتون، سس سویا و کاکائو همیشه خام نیستند و برای مطمئن شدن باید برچسب محصولات را خواند.

فواید خام‌گیاه‌خواری

افرادی که از  رژیم خام‌گیاه‌خواری پیروی می‌کنند، بر این باور هستند که خوردن مقدار زیادی مواد غذایی خام باعث سلامتی آن‌ها می‌شود. درواقع معتقدند غذاهای پخته‌شده در دمای بیش از 47 درجه سانتی‌گراد، آنزیم‌های خود را از دست می‌دهند، بنابراین مقدار قابل‌توجهی از ارزش غذایی آن‌ها کاسته می‌شود و برای بدن مضر هستند، درحالی‌که غذاهای خام حاوی آنزیم‌های زنده و تغذیه مناسب هستند.

خام‌خوارها چگونه غذای خود را آماده می‌کنند؟

اغلب مواد غذایی خام در رژیم خام‌گیاه‌خواری بدون نیاز به پختن تهیه می‌شوند. روش‌های آماده‌سازی غذا که به‌جای پخت‌وپز استفاده می‌شود شامل آبمیوه گرفتن، مخلوط کردن، خیساندن، جوانه زدن و خشک‌کردن است. در بسیاری از دستورالعمل‌ها از آب آشامیدنی برای ساخت کراکر ها، نان‌ها و کوکی‌ها استفاده می‌شود.

سه دستگاه میوه خشک‌کن، مخلوط‌کن و غذا ساز از وسایل ضروری خام‌گیاه‌خوارها هستند. همچنین آب‌میوه‌گیری برای تهیه آب‌میوه و سبزی تازه ضروری است.

انواع خام‌گیاه‌خواران

بعضی از افراد خام‌گیاه‌خوار، صد درصد مواد غذایی خام مصرف نمی‌کنند؛ زیرا در تلاش برای حفظ تعادل در رژیم غذایی خود هستند.

برخی دیگر از خام‌گیاه‌خوارها، برخی محصولات غذایی حیوانی مانند لبنیات خام، گوشت، سوشی و عسل را مصرف می‌کنند.

مثال برنامه غذایی خام گیاه‌خوارها

صبحانه: پنکک موز خام/ کره بادام/ ظرف حاوی آجیل، خرما، میوه‌های خردشده و دانه‌های خیس‌خورده به همراه شیر بادام و روغن نارگیل

ناهار: نخود خام خیس‌خورده، نعناع و سوپ آووکادو/کدو خردشده با سس ریحان/

شام: سالاد حاوی جوانه لوبیا، قطعات کدوسبز، فلفل دلمه‌ای رشته شده به همراه نمک و لیموترش

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »