Skip to content

دلایل کم نکردن وزن

چرا وزن کم نمیکنیم

هشت دلیل برای اینکه وزن کم نمی‌کنید

آیا جزو افرادی هستید که غذاهای سالم را انتخاب می‌کنند، به‌طور منظم ورزش می‌کنند و عادت شیرینی خوردن را ترک کرده‌اند، اما کاهش وزن نداشته‌اند؟

در این مقاله دلایلی که شما تابه‌حال کاهش وزن نداشته‌اید، شرح داده‌شده است.

غذاهای سالم نیز کالری دارند

انتخاب غذاهای مغذی، عملی هوشمندانه است، اما فقط به این دلیل که آن‌ها سالم و مغذی هستند، به این معنی نیست که هرچقدر می‌خواهید بخورید و همچنان کاهش وزن داشته باشید.

به یک مثال توجه کنید:

برنامه شام شامل سالاد، ماهی قزل‌آلا و ماکارونی سبوس‌دار مطمئناً یک منوی سالم است، اما تعداد آن‌ها زیاد است. حدود 170 گرم فیله ماهی قزل‌آلا با دو فنجان ماکارونی سبوس‌دار حدود 700 کالری دارد؛ یک سالاد کاهو و گوجه‌فرنگی با یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون و سرکه کالری کل را به 800 می‌رساند.

کاهش وزن در درجه اول یک بازی شماره‌ها است: انرژی که دریافت می‌کنید و انرژی که مصرف می‌کنید؛ بنابراین غذاهای مغذی مصرف کنید و درعین‌حال مواظب کالری دریافتی از این غذاها باشید.

محاسبه اشتباه در سوزاندن کالری هنگام ورزش

پیش‌بینی غلط در سوزاندن کالری هنگام ورزش موضوع عجیبی نیست. ممکن است باشگاهی که برای ورزش انتخاب کرده‌اید به شما قول دهد با یک ساعت ورزش کردن، 600 کالری بسوزانید، درصورتی‌که کالری سوزی برای هر فرد متفاوت است و برای شما ممکن است معادل 300 کالری باشد.

برای تخمین دقیق کالری که سوزانده‌اید می‌توانید از دستگاه‌های کالری شمار استفاده کنید یا لباس‌هایی بپوشید که به یک مانیتور متصل است و میزان سوزاند کالری را هنگام فعالیت اندازه‌گیری می‌کند.

به یاد داشته باشید، اگر شما برابر کالری که سوزانده‌اید به خود پاداش دهید، درواقع هیچ کالری نسوزانده‌اید. پس تغذیه پس از ورزش نیز بسیار مهم است.

 مصرف کم پروتئین

پروتئین اصلی‌ترین مواد مغذی برای از دست دادن وزن است. اگر 25 تا 30 درصد کالری مصرفی روزانه به پروتئین اختصاص داده شود، می‌تواند میزان سوخت‌وساز بدن را به میزان 80-100 کالری افزایش دهد و شما به‌طور خودکار کالری مصرفی در روز کاهش می‌دهید.

همچنین مصرف پروتئین گرایش و میل به تنقلات را کم می‌کند. تحقیقات نشان داده است که یک صبحانه پرپروتئین موجب می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنید و در طول روز میل کمتری به خوردن داشته باشید

مصرف پروتئین بالا نیز مانع از کاهش سرعت متابولیسم می‌شود و این‌گونه از بازگشت وزن جلوگیری می‌کند.

نادیده گرفتن چاشنی‌ها و افزودنی‌های خوراکی

افزودن یک قاشق غذاخوری کچاپ بر روی تخم‌مرغ یا برگر حدود 20 کالری به وعده غذایی اضافه می‌کند (و احتمالاً شما بیش از یک قاشق غذاخوری استفاده می‌کنید).

مقدار 28 گرم شیر خامه که معمولاً به قهوه اضافه می‌کنید حدود 40 کالری و 3.5 گرم چربی دارد.

یک قاشق غذاخوری مایونز 90 کالری و 10 گرم چربی را به ساندویچ اضافه می‌کند.

درواقع حتی اگر شما در مورد انتخاب‌های خود بسیار مراقب باشید، ممکن است به‌راحتی افزودنی‌ها و چاشنی‌ها را فراموش کنید. این موارد معمولاً بیش‌ازحد مجاز استفاده نمی‌شوند اما قطعاً کالری دارند و به کالری مصرفی شما می‌افزایند.

خوردن غذای رستوران

اکثر افراد خوردن یک وعده‌غذای سالم در رستوران را دوست دارند؛ اما هیچ‌کس دقیق نمی‌داند که محتویات ظرف غذا چیست.

حتی اگر رستوران اطلاعات تغذیه‌ای را در اختیار شما قرار دهد، این بر اساس کل غذایی است که تهیه‌شده است و هیچ‌کدام از خدمه آشپزخانه مقدار دقیق مواد برای هر شخص و هر بشقاب را اندازه‌گیری نمی‌کنند.

افتادن در دام صفر کالری

هرگز مواد غذایی صفر کالری را به مقدار زیاد مصرف نکنید. بسیاری از شرکت‌ها مواد غذایی با کالری زیر 5 را به‌عنوان صفر کالری معرفی می‌کنند و اغلب میزان اندازه‌های آن‌ها به‌طور غیرواقعی کمتر بیان می‌شود؛ بنابراین برای محصولات این‌چنینی مانند سس سالاد، بسته‌های شیرین‌کننده و اسپری‌های پخت‌وپز مراقب باشد.

نوشیدن کالری‌ها

کدام‌یک کالری بیشتری دارد: نوشیدن 340 گرم آب‌پرتقال یا 12 عدد بادام و یک پرتقال متوسط؟ یک لیوان آب‌پرتقال حدود 165 کالری دارد. درحالی‌که ترکیب بادام و پرتقال 140 کالری دارد. پس دقت کنید که چه چیزی می‌خورید.

خواب ناکافی و بی‌کیفیت

خواب خوب یکی از مهم‌ترین عوامل سلامت جسمی، روحی و همچنین وزن شماست. مطالعات نشان می‌دهد که خواب ضعیف یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر برای چاقی است. بزرگ‌سالان و كودكانی كه دچار خواب ناکافی هستند، 55 و 89 درصد بیشتر از دیگران درخطر چاقی هستند و  مشکل کم نکردن وزن دارند.

 

همچنین بخوانید علت بازگشت وزن چیست؟ چگونه از بازگشت وزن جلوگیری کنیم؟ و چرا بسیاری از پزشکان از تجویز داروی کاهش وزن امتناع می‌کنند؟

 

مطالب مرتبط