Skip to content

رابطه ي هيجانات منفي با مصرف سيگار

نقش سیگار بر استرس

نقش سیگار بر استرس

سیگار،  اولين علت قابل پيشگيري مرگ و مير در جهان

از مصرف سيگار به عنوان اولين علت قابل پيشگيري مرگ و مير در جهان نام برده مي شود.

مصرف سيگار يکي از خطرناک ترين رفتارها ي غير بهداشتي است.

سيگار کشيدن يکي از رفتار ها ي پرمخاطره  انساني است که هزينه ي اقتصادي و اجتماعي زيادي بر جوامع تحميل کرده است . سيگار در بين مواد مخدر ظاهراً اهميت کمتری دارد اما به راحتی در دسترس افراد قرار داشته و قبح اجتماعي آن ناچيز است .

سيگار باعث ايجاد بسياري از بيماري هاي جسمي و رواني ازجمله سقط خود به خودي، افسردگي، سرطان ريه و غيره مي گردد.

هزار ميليارد نفر سيگاري در جهان وجود دارد که تقريبا ۸۸ درصد آن ها را مردان و بقيه را زنان تشکيل مي دهند .

برخي افراد از سيگار به عنوان ابزاري براي تعديل خلق و احساسات منفي خود همچون خشم، اضطراب، افسردگي و براي مواجهه با تنش استفاده مي کنند. بسياري از سيگاري ها به هنگام مواجهه با تنش، اضطراب، خشم يا غمگيني سيگار بيشتري دود مي کنند.

نقش سیگار بر استرس

يافته ها نشان داده اند سيگار کشيدن منجر به کاهش اضطراب در افراد سيگاري با حساسيت بالاي اضطراب در يک موقعيت استرس آور مي شود. در حالي که چنين تاثيري در يک موقيعت عادي بدون استرس وجود ندارد.

پژوهش ها همچنين بيانگر اين مطلب هستند که با سيگار نمي توان تنش و عصبانيت را کاهش داد و چنين احساسي در سيگاري ها به کاهش تنش وابسته به نيکوتين مربوط است نه به تنش هاي واقعي زندگي.

بنابراين برخلاف اين عقيده که سيگارکشيدن به کنترل خلق کمک مي کند، مصرف آن بيقراري، تنش و افسردگي را درطول وابستگي بدن به نيکوتين افزايش مي دهد و در نهایت سيگار کشيدن احتمال ايجاد اختلالات اضطرابي خاص را افز ايش مي دهد.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »