Skip to content

25: رژیم روزه داری یا فست دایت (the fast diet)

رژیم روزه داری یا 5:2

فست دایت چیست؟

رژیم فست دایت یکی از انواع رژیم های روزه داری است که در آن یک برنامه ی غذایی کم کالری برای کاهش وزن و کاهش چربی بدن تجویز می شود که به وسیله ی محدودیت شدید کالری در ۲ روز از هفته منجر به کاهش وزن و کاهش خطر بیماری های مزمن می شود.

این رژیم غذایی به وسیله ی مایکل موزلی (Michael Mosley)، پزشک و روزنامه نگار انگلیسی، و میمی اسپنسر (Mimi Spencer)، روزنامه نگار و نویسنده، ابداع شد. این رژیم نوعی الگوی غذایی است که اغلب به آن رژیم ۵:۲ گفته می شود. این الگوی غذایی به این گونه است که شما ۵ روز در هفته به صورت عادی غذا میخورید و ۲ روز غیر متوالی از هفته کالری دریافتی خود را به ۲۵٪ مقدار معمول کاهش می دهید.

در واقع این برنامه غذایی یک رژیم روزه داری اصلاح شده است چون در طول آن ۲ روز شما واقعا روزه نیستید بلکه فقط مقدار انرژی دریافتی خود را خیلی کاهش می دهید. در ۲ روز فستینگ (روزه داری) مقدار دریافت انرژی برای مردها ۶۰۰ کالری و برای زن ها ۵۰۰ کالری است که این مقدار کالری باید بیشتر به مواد غذایی پر پروتئین اختصاص داده شود. در ۵ روز دیگر هفته محدودیت غذایی وجود ندارد، البته این به معنی این نیست که شما اجازه دارید به طور نا محدود غذا بخورید، بلکه منظور این است که مثلا با خوردن یک تکه کیک نباید احساس گناه کنید.

این رژیم در جایگاه 29 برترین رژیم های سال 2020 از دیدگاه وب سایت usnews قرار دارد.

فست دایت چگونه عمل می کند؟

کسی که می خواهد این رژيم را دنبال کند باید دو روز از هفته را انتخاب کند که در آن ۲ روز فقط ۶۰۰-۵۰۰ کالری دریافت کند. در طول آن دو روز باید شمارش کالری داشته باشید، به این معنی که هر چیزی را که می خورید مقدار انرژی آن را حساب کنید. در این ۲ روز محدودیت در نوع غذا وجود ندارد، فقط باید حواستان باشد که بیشتر از مقدار مجاز کالری مصرف نکنید. در ۵ روز دیگر هفته شما آزاد هستید هر چه دوست دارید بخورید. برای تحمل آن دو روز نسبتا سخت بهتر است افکار خود را روی غذاهایی که در طی ۵ روز قرار است بخورید متمرکز کنید. با این وجود محققین می گویند کسانی که این رژیم را دنبال می کنند در روزهای غیر فستینگ پر خوری نمی کنند و حتی در انتها سلیقه ی آنها تغییر می کند و تمایل کمتری به مصرف مواد غذایی پر کالری مانند شیرینی دارند.

برنامه ریزی وعده ها در طول دو روز روزه داری

در واقع هیچ راهکار کلی برای برنامه ریزی وعده های غذایی در طی دو روز روزه داری وجود ندارد زیرا پاسخ بدن هر فرد به روزه داری متفاوت است. بعضی افراد ترجیح می دهند روز خود را با یک صبحانه کوچک آغاز کنند تا انرژی کافی برای شروع روز را داشته باشند، اما برای بعضی دیگر ممکن است خوردن صبحانه باعث شود سریع تر احساس گرسنگی کنند. بنابراین افراد می توانند بر حسب شرایط خود یکی از راه های زیر را برای برنامه ریزی انتخاب کنند:

  • ۳ وعده ی کوچک: صبحانه در صبح زود، ناهار در بعد از ظهر و شام دیر وقت
  • دو وعده ی ناهار و شام که هر دو کمی زودتر از موقع معمول خورده شود
  • یک صبحانه کوچک و ناهار دیر وقت
  • یک وعده در روز، هنگام صبح یا شب

 

در طول دو روز روزه داری چه چیزهایی می توانیم بخوریم؟

  • گوشت های لخم و بدون چربی
  • میوه ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی مانند انواع توت ها، هویج، کلم و کدو سبز
  • مغز ها و دانه ها و حبوبات
  • لبنیات کم چرب
  • تخم مرغ آب پز
  • جو دوسر
  • چای و قهوه بدون شکر

در طول دو روز روزه داری چه چیزهایی نمی توانیم بخوریم؟

در واقع هیچ غذایی برای این رژیم ممنوع نیست، ولی از آنجا که محدودیت کالری وجود دارد (روزانه ۶۰۰-۵۰۰ کالری)، اگر شما یک ماده ی غذایی پر کالری انتخاب کنید، ممکن است کل سهم کالری شما را شامل شود و دیگر نتوانید در آن روز چیزی بخورید. بنابراین بهتر است از مصرف غذاهای پر کالری مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای فراوری شده، گوشت قرمز، انواع شیرینی ها، نوشیدنی های حاوی شکر و بستنی خودداری کنید.

آیا رژیم فست دایت باعث کاهش وزن می شود؟

شما در رژیم روزه داری ۵ به ۲ احتمالا وزن کم می کنید. به دلیل اینکه در طی آن دو روز روزه داری به طور قابل توجهی انرژی کمتری نسبت به روزهای عادی دریافت می کنید. اگر واقعا این رژیم را دنبال کنید و همه ی نکات آن را رعایت کنید وزنتان کم می شود. اکثر مطالعاتی که به بررسی رژیم روزه داری پرداختند دریافتند که این رژیم می تواند اثرات خوبی در کاهش وزن، کاهش اندازه ی دور کمر و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی داشته باشد و مقدار کاهش وزن در مطالعات مختلف متفاوت است.

در رژیم فست دایت چقدر باید ورزش کنیم؟

رژیم روزه داری فقط یک الگوی غذا خوردن است و توصیه های ورزشی ندارد، با این حال به این معنی نیست که نباید ورزش کنید. داشتن فعالیت بدنی باعث کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت می شود و از طرفی به شما کمک می کند که وزن کاسته شده را حفظ کنید و از برگشت دوباره وزن پیشگیری می کند. بنابراین داشتن فعالیت بدنی متوسط حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در همه یا بیشتر روزهای هفته توصیه می شود.

مزایای فست دایت

پیروی از رژیم فست دایت نسبتا آسان است و مانند بعضی رژیم ها قوانین سخت و پیچیده در مورد انواع غذا و ساعت غذا خوردن وجود ندارد.

در این رژیم شما انتخاب های غذایی مختلفی دارید و می توانید انواع زیادی از غذاها را مصرف کنید.

برخی از مطالعات نشان داده اند که روزه داری باعث افزایش طول عمر، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، دیابت و التهاب می شود.

معایب رژیم فست دایت

  • این برنامه در مورد انتخاب های غذایی سالم برای روزهای غیر فستینگ هیچ آموزشی ندارد
  • روزه داری و دریافت کالری خیلی کم ممکن است سبب ولع در خوردن و پر خوری شود.
  •  رژیم فست دایت برای همه ی افراد مناسب نیست
  • روزه داری ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی (مانند نوسانات در قند خون، گرسنگی شدید، سر درد، خستگی و ضعف) شود.

چه کسانی نباید رژیم فست دایت بگیرند؟

  • کسانی که مستعد قند خون پایین هستند یا به راحتی دچار سرگیجه می شوند و یا با گرسنگی احساس خستگی شدید می کنند
  • زنان باردار و شیرده
  • کودکان و نوجوانان
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت
  • افراد مبتلا به اختلالات خوردن

مثال هایی از رژیم غذایی در طول دو روز روزه داری

صبحانه: ۲ عدد تخم مرغ آب پز شده + ۱ عدد گوجه فرنگی (۱۹۸ کالری)/ ۱ عدد تخم مرغ آب پز + نصف یک گریپ فروت کوچک (۱۳۰ کالری)/ نصف فنجان پنیر کم چرب+ نصف یک گلابی+ ۱ انجیر تازه (۱۵۲ کالری)

ناهار یا شام: یک تکه ماهی همراه با کلم بروکلی (۳۴۰ کالری)/ مرغ گریل شده همراه با سبزیجات (۳۶۰ کالری)

برخی توصیه ها در مورد فست دایت
  • اگرچه در ۵ روز غیر فستینگ آزاد هستید که هر چه دوست دارید بخورید اما باید تلاش کنید کالری دریافتی را متعادل کنید تا پرخوری نکنید و در روند کاهش وزن موفق باشید.
  • آب به مقدار زیاد بنوشید، مخصوصا در دو روز فستینگ، این باعث کاهش سر درد شما می شود.
  • اگرگاهی بیشتر از مقدار مجاز روزانه کالری دریافت کردید نگران نباشید و استرس نگیرید، درست است که مقدار هدف برای زنان ۵۰۰ و برای مردان ۶۰۰ کالری است، اما اگر مثلا به جای ۵۰۰ شما ۵۲۵ کالری دریافت کنید، اتفاق مهمی برای رژیمتان نمی افتد.
  • بسته به نوع تغذیه شما و تنوع غذاهایی که انتخاب می کنید، ممکن است به مکمل های تغذیه ای نیاز داشته باشید یا نداشته باشید.

همچنین بخوانید آشنایی با رژیم غذایی نوردیک

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »