Skip to content

14: رژیم ضد التهاب دکتر ویل

رژیم غذایی ضدالتهاب

 

رژیم ضد التهاب دکتر ویل ( Dr. Weil’s Anti-Inflammatory) مبتنی بر رژیم مدیترانه ای است که دارای چند ماده غذایی اضافی مانند چای سبز و شکلات تیره است، ضمن اینکه بر مصرف انواع غذاهای تازه به خصوص میوه ها و سبزیجات تاکید دارد.

میزان مصرف روزانه کالری در رژیم ضد التهابی بسته به جنس، سن و میزان فعالیت شما، 2000 تا 3000 کالری است. حدود 40 تا 50 درصد کالری مورد نیاز شما از کربوهیدرات ها، 30 درصد از چربی و 20 تا 30 درصد از پروتئین حاصل می شود. آندرو ویل، خالق این رژیم، پیشنهاد می کند که در هر وعده غذایی مخلوطی از هر سه ماده مغذی را مصرف کنید.

از آنجا که هیچ برنامه غذایی دقیقی برای این رژیم وجود ندارد، به راحتی قابل رعایت است و شما به سادگی می توانید رژیم خود را تنظیم کنید و اصول اساسی رژیم را رعایت کنید.

اصول تغذیه در رژیم ضد التهاب

چه غذاهایی را می توانید در رژیم غذایی ضد التهابی دکتر ویل بخورید؟

  • کربوهیدرات‌های پر فیبر با شاخص گلیسمی پایین و غلات سبوس دار مانند لوبیا، عدس و برنج قهوه ای و گندم
  • میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند گوجه فرنگی، انواع توت ها و سبزیجات برگ دار لوبیا، کدو زمستانی و سیب زمینی شیرین
  • اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کنید. خواص ضد التهابی امگا 3 با خوردن ماهی تأمین می شود. حداقل دو بار در هفته ماهی های چرب، آزاد یا پرورش یافته در آب سرد مانند ساردین و شاه ماهی مصرف کنید. در غیر این صورت، دو تا سه گرم مکمل روزانه روغن ماهی حاوی EPA و DHA مصرف کنید.
  • اگر هفته ای دو بار ماهی های چرب نمی خورید، توصیه می شود از منابع پروتئینی شامل ماست، پنیر و لوبیا به خصوص سویا استفاده کنید.
  • تا حد امکان غذای تازه مصرف کنید.
  • اگر به طور مرتب زنجبیل و زردچوبه نمی خورید، مصرف این مواد را به صورت مکمل در نظر بگیرید.
  • در طول روز آب خالص، یا نوشیدنی هایی مانند چای، آب میوه بسیار رقیق شده با لیمو بنوشید. اگر آب شرب حاوی کلر یا سایر آلاینده ها است، از آب بسته بندی شده استفاده کنید یا از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنید.
  • سعی کنید در هر وعده غذایی کربوهیدرات، چربی و پروتئین قرار دهید.
  • چای سبز و سفید را بیشتر از قهوه مصرف کنید.
  • به جای مصرف چربی های اشباع شده که در کره، خامه و گوشت‌های چرب وجود دارد، از مارگارین، روغن زیتون بکر، آووکادو و آجیل استفاده کنید.

 

چه غذایی را نمی توانید در رژیم غذایی ضد التهابی دکتر ویل بخورید؟

  • غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و فست فود
  • غذاهایی که با آرد تصفیه شده تهیه شده اند.
  • غذاهای پر چربی مانند کیک، ساندویچ و دونات
  • از محصولات ساخته شده با شربت ذرت با فروکتوز بالا خودداری کنید.
  • مصرف غذاهای تهیه شده با آرد گندم و شکر، به ویژه نان و بیشتر غذاهای بسته بندی شده از جمله چیپس را کاهش دهید.

چه غذاهایی را باید در رژیم ضد التهاب دکتر ویل محدود کنید؟

  • گوشت‌های چرب
  • لبنیات پرچرب
  • شکلات تیره
  • ماکارونی را با اعتدال بخورید.

 

آیا رژیم غذایی ضد التهابی دکتر ویل به شما در کاهش وزن کمک می کند؟

التهاب و بیماری‌های مرتبط با آن در اثر چاقی ایجاد می شود. رویکرد ویل مبتنی بر رژیم مدیترانه ای است که با کاهش وزن و چاقی ارتباط دارد و اگر به درستی رعایت شود، موجب کاهش وزن می گردد.

رژیم ضد التهابی دکتر ویل و بیماری های قلبی

التهاب دلیل اثبات شده بیماری قلبی عروقی نیست، اما در بین بیماران قلبی شایع است. این رژیم غذایی به دلیل اینکه بر پایه رژیم مدیترانه ای است، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است و همچنین باعث کاهش فشار خون و کلسترول بد LDL می شود و برای داشتن قلبی سالم مفید است.

آیا رژیم غذایی ضد التهاب دکتر ویل می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری یا کنترل کند؟

رژیم ضد التهابی دکتر ویل در بین بهترین رژیم های دیابت قرار دارد.

اضافه وزن یکی از بزرگترین عوامل خطر دیابت نوع دو است. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، رژیم ضد التهابی به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید. بعلاوه، تحقیقات نشان می دهد كه پیروی از رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای، می تواند باعث كاهش علائم سندرم متابولیك شود كه می تواند منجر به دیابت نوع دو و بیماری های قلبی شود.

این رژیم در درجه اول رژیم گیاهخواری است که انجمن دیابت آمریکا آن را گزینه خوبی برای پیشگیری و مدیریت دیابت در نظر می گیرد. تقریباً 10 نوع غذای برتر برای افراد دیابتی مانند لوبیا، سبزیجات تیره، مرکبات؛ سیب زمینی های شیرین؛ انواع توت ها؛ گوجه فرنگی ها؛ ماهی های دارای اسیدهای چرب امگا 3؛ غلات کامل؛ آجیل و خشکبار؛ شیر و ماست بدون چربی در رژیم غذایی ویل وجود دارد و از آنجا که هیچ برنامه غذایی سخت و یا وعده های غذایی پیش بینی شده ای وجود ندارد، می توانید اطمینان حاصل کنید که آنچه می خورید بر خلاف توصیه پزشک نیست.

 

سخن پایانی

به طور گسترده ای مشخص شده که التهاب مزمن عامل اصلی بسیاری از بیماری های جدی از جمله بیماری های قلبی، انواع سرطان ها و بیماری آلزایمر است. همه ما التهاب در سطح بدن را قرمزی موضعی، گرما، تورم و درد می دانیم؛ اما وقتی التهاب تداوم داشته باشد یا هیچ دلیل مشخصی نداشته باشد، به بدن آسیب می رساند و باعث بیماری می شود.

استرس، ورزش نکردن، ژنتیک و قرار گرفتن در معرض سموم مانند دود همگی می توانند در بروز التهاب مزمن نقش داشته باشند، اما انتخاب های رژیم غذایی نیز در کاهش آن نقش بزرگی دارند. دانستن تأثیر غذاهای خاص بر روند بهبود التهاب بهترین راه برای مهار آن و کاهش خطرات طولانی مدت بیماری ها است. رژیم ضد التهابی به به عنوان یک برنامه کاهش وزن در نظر گرفته نشده است اما رعایت آن در مدت زمان محدود یک روش برای تهیه غذاهایی است که مبتنی بر دانش علمی است و در مورد چگونگی کمک به حفظ سلامت بدن است. این رژیم در کنار تأثیر بر التهاب، انرژی پایدار و ویتامین های فراوان، مواد معدنی، فیبرهای غذایی ضروری، اسیدهای چرب و مواد مغذی محافظ را برای بدن فراهم می کند.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »