Skip to content

سردرگمی تغذیه ای ، خوب و بدهای رژیم های غذایی

سردرگمی تغذیه ای رژیم

آیا لبنیات برای سلامتی مفید است یا نه ؟ به چه میزان از گوشت قرمز استفاده کنیم؟  آیا رژیم کتوژنیک برای سلامتی مفید است؟ تقریباً هر روز، یک مطالعه علمی جدید در مورد رژیم و سلامتی بیان می شود. در علم پزشکی، اثبات هر نظریه ای دشوار است. علم تغذیه هم تفاوت خاصی ندارد و دارای چالش های منحصر به فرد خود می باشد، اما مسئله مهم این است که اجازه ندهید سردرگمی تغذیه ای شما را از اهداف خود که همان داشتن سبک زندگی صحیح به همراه سلامتی و تناسب اندام است بازدارد.

مردم به طور فزاینده ای به یافتن راه هایی برای تقویت سلامتی از طریق رژیم علاقه مند شده اند. چاقی و دیابت در حال حاضر بسیار شیوع پیدا کرده، و هر دو عامل سلامتی را در معرض خطر قرار می دهد. این مسائل باعث افزایش علاقه مندی عمومی جهت داشتن اطلاعات تغذیه ای شده است. در این مقاله در مورد بعضی از سردرگمی های تغذیه ای توضیح می دهیم .

کربوهیدرات ها شما را چاق می کنند

از زمانی که این مطلب بیان شد که کربوهیدرات ها باعث چاقی می شوند، کربوهیدرات ها شهرت بدی پیدا کرده اند. واقعیت این است که کربوهیدرات ها بیشتر از پروتئین ها یا چربی ها باعث افزایش وزن نمی شوند. اگر کالری بیش از حد از هر کدام از منابع کربوهیدرات، پروتئین، چربی یا الکل دریافت کنید دچار اضافه وزن می شوید. -درست است که کربوهیدرات های تصفیه شده (مانند شکر و آرد سفید) به سرعت هضم می شوند و سریعتر بعد از خوردن آنها احساس گرسنگی می کنید، اما کالری بیشتری نسبت به سایر گروه های غذایی ندارند. به جای آن که با این تفکر از کربوهیدرات ها فاصله بگیرید بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات کامل، میوه و سبزیجات استفاده کنید.

محصولات لبنی کالری زیادی دارند

شما در طول فرآیند رشد خود به کلسیم نیاز دارید، اما این به این معنی نیست که فقط در هنگام رشد از منابع کلسیم استفاده کنید، بزرگسالان همچنین به کلسیم، همراه با ویتامین D برای حفظ ساختار استخوان و جلوگیری از بیماری هایی مانند پوکی استخوان، نیاز دارند. فرآورده های لبنی به طور کلی بهترین منبع کلسیم در رژیم غذایی هستند. بهتر است محصولات لبنی بدون چربی و کم چربی را برای کنترل دریافت کالری، کلسترول و چربی اشباع شده انتخاب کنید.

خوردن تخم مرغ به طور مرتب باعث افزایش میزان کلسترول می شود

تخم مرغ منبع عالی پروتئین، ویتامین های گروه B، آهن و سایر مواد معدنی است که همه این ها برای سلامتی ضروری می باشند. یک تخم بزرگ فقط 80 کالری دارد. تخم مرغ نسبتا ارزان است و در هر وعده غذایی به دلخواه می توانید آن را استفاده کنید. اگر یک فرد بالغ سالم هستید، می توانید بدون نگرانی هر روز یک تخم مرغ مصرف کنید.

از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنیم

فایده استفاده از شیرین کننده های مصنوعی شاید تنها این باشد که شما بدون هیچ کالری اضافی طعم شیرین را به دست می آورید. متأسفانه، خوردن و نوشیدن غذاهای حاوی شیرین کننده های مصنوعی فقط میل ذاتی ما به شیرینی را زنده می کند. سعی کنید تمایل خوردن شیرینی را با مصرف موادی مانند: میوه ها و دارچین رفع کنید. هدف این است که به آرامی میل خود را به غذاهای شیرین و نوشیدنی های جایگزین آنها که با شیرین کننده های مصنوعی جایگزین می شوند کاهش دهید. اگر از غذاها و نوشیدنی های شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی لذت می برید سعی کنید مصرف آن ها را کاهش دهید.

اگر بیشتر کالری های خود را در اواخر شب دریافت می کنید، دچار افزایش وزن می شوید

این جمله قدیمی را همیشه در ذهن داشته باشید که صبحانه را مانند پادشاه بخورید، ناهار را مانند شاهزاده و شام را مانند گدا. این به این دلیل است که از آنجا که شما در طول روز فعال تر هستید، باید بیشتر بخورید، اما در نظر داشته باشید که این مسئله ارتباطی با اضافه وزن و میزان کالری دریافتی شما ندارد. نکته اصلی در مورد داشتن وزن مناسب، رعایت تعادل در میزان کالری دریافتی و کالری مصرفی است.

شما می توانید بدون افزایش وزن، تمام غذاهای بدون چربی که دوست دارید را بخورید

غذاهای بدون چربی، غذاهای فاقد کالری نیستند و بخشی از میزان کالری روز شما محسوب می شوند. وقتی غذاهای بدون چربی معرفی شدند، بسیاری از افراد کنترل مصرف آن ها را فراموش کردند. برچسب مواد غذایی را بخوانید و اندازه بخش ذکر شده را بررسی کنید تا مشخص شود چگونه غذاهای بدون چربی می توانند در برنامه غذایی شما قرار بگیرند.

در بین وعده های غذایی اصلی از میان وعده استفاده نکنید

میان وعده ها می توانند بخشی از هر رژیم غذایی شما باشند، تا زمانی که انتخاب های صحیحی برای میان وعده های خود داشته باشید. مصرف میان وعده های مناسب مانند: میوه، سبزیجات و لبنیات کم چرب می تواند به شما جهت داشتن وزن ایده آل کمک کند. میان وعده ای مناسب است که کمتر از 200 کالری را به خود اختصاص دهد.

کره بادام زمینی ماده غذایی سالمی نیست

کره بادام زمینی پرچرب و دارای سدیم می باشد، اما درصد چربی های اشباع نشده در آن بسیار بیشتر از چربی های اشباع شده است. مصرف چربی های اشباع نشده به کاهش چربی بد خون و کلسترول خون در نتیجه کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند. کره بادام زمینی همچنین منبع خوبی از فیبر و پتاسیم است. مصرف کمی از آن احساس سیری ایجاد می کند، بنابراین در بسیاری از رژیم های کاهش وزن مصرف آن توصیه می شود.

کلام آخر

مطالبی که بیان شد میزان اندکی از باورهای نادرست تغذیه ای بود که می توانست شما را دچار سردرگمی کند. در نظر داشته باشید، زمانی که اطلاعات تغذیه ای از منابع مختلف دریفت می کنید، دقت کنید که آیا نویسنده دارای مدرک تحصیلی پیشرفته در زمینه تغذیه است، یا در زمینه روزنامه نگاری علمی تخصص دارد؟ آیا اشاراتی به مطالعات سازمان های علمی دارد؟ آیا منبع معتبر است؟ آیا راهکارهای معجزه آسا یا وعده نتایج سریع داده شده است؟

دقت کردن به این موارد به شما کمک می کند که اطلاعات غلطی را وارد ذهن خود نکنید و آنها را به بقیه انتقال دهید و در نهایت خودتان و دیگران را دچار سردرگمی کنید. هم چنین می توانید اطلاعاتی که از بقیه می شنوید با یک متخصص تغذیه در میان بگذارید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »