Skip to content

سرطان معده چگونه درمان می‌شود

سرطان معده چگونه درمان می‌شود

عوامل تعیین کننده شیوه درمان سرطان معده

درمان سرطان معده به میزان زیادی به محل شروع سرطان در معده و میزان گسترش سرطان بستگی دارد. سرطان معده می‌تواند رشد کند و به روش‌های مختلف گسترش یابد. درواقع سرطان با عبور کردن از دیواره معده به اندام‌های مجاور سرایت می‌کند. همچنین معده یک شبکه بسیار غنی از عروق و گره لنفاوی دارد؛ بنابراین سرطان می‌تواند از طریق عروق و گره‌های لنفاوی نیز گسترش یابد.

برای آشنایی با انواع سرطان معده و مراحل پیشرفت سرطان مقاله انواع سرطان معده را مطالعه کنید.

همان‌طور که سرطان معده پیشرفته‌تر می‌شود، می‌تواند از طریق جریان خون حرکت کند و (متاستاز) به اندام‌هایی مانند کبد، ریه‌ها و استخوان‌ها گسترش یابد. تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه درمان‌هایی برای سرطان معده اتخاذ شود به مرحله سرطان، محل تومور در معده و سلامت کلی بیمار بستگی دارد.

در ادامه مقاله با انواع روش‌های درمان سرطان آشنا می‌شوید.

عمل جراحی

نوع عمل جراحی بستگی به‌اندازه و محل تومور دارد. روش‌های جراحی که اغلب برای درمان سرطان معده استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

برداشتن مخاط آندوسکوپی (Endoscopic mucosal resection): برای درمان مراحل اولیه سرطان و برداشتن تومورهای کوچک‌تر از 3 سانتی‌متر استفاده می‌شود.

جراحی لاپاروسکوپی: برای دیدن اینکه آیا سرطان از معده به قسمت‌های دیگر شکم مانند کبد یا پانکراس پخش‌شده است، انجام می‌شود.

عمل جراحی رزکسیون جراحی محدود (Limited surgical resection): برای درمان مراحل اولیه سرطان مناسب است و در آن بخشی از دیواره معده حاوی تومور همراه با حاشیه سالم آن برداشته می‌شود.

جراحی معده برداری یا گاسترکتومی (Gastrectomy): شایع‌ترین جراحی برای درمان سرطان معده است. گاسترکتومی، جراحی برداشت تمام یا بخشی از معده است.

دایسکشن غدد لنفاوی (Lymph node dissection): اغلب همراه با گاسترکتومی به‌منظور حذف گره‌های لنفاوی اطراف معده انجام می‌شود.

جراحی تسکینی (Palliative surgery): جراحی تسکینی برای از بین بردن علائم سرطان پیشرفته معده مانند خونریزی، درد یا ناتوانی در غذا انجام شود. این جراحی شامل موارد زیر است:

  • جراحی بای پس معده (برای تغییر جریان غذا یا مایعات در اطراف تومور معده که معده یا مری را مسدود کرده است)
  • قرار دادن لوله استنت یا تغذیه برای عبور مواد غذایی
  • تخریب تومور از طریق جراحی لیزر با کمک آندوسکوپ

شیمی‌درمانی

در شیمی‌درمانی از داروهای ضد سرطان استفاده می‌شود این داروها از طریق تزریق به رگ‌های خونی یا به‌صورت قرص خوراکی وارد جریان خون می‌شوند و به تمام قسمت‌های بدن دسترسی پیدا می‌کنند.

شیمی‌درمانی برای درمان سرطان معده در هر مرحله به‌صورت پیش از جراحی، پس از جراحی و یا به‌عنوان درمان اصلی برای مواردی که سرطان به اندام‌های دیگر گسترش‌یافته، استفاده شود.

 

پرتودرمانی (رادیوتراپی)

پرتودرمانی از اشعه‌های پرانرژی یون‌ساز برای کشتن سلول‌های سرطانی در یک منطقه خاص بدن استفاده می‌کند. رادیوتراپی می‌تواند در هر مرحله از سرطان و به شیوه‌های مختلفی به درمان سرطان معده کمک کند:

  • قبل از جراحی: پرتودرمانی می‌تواند همراه با شیمی‌درمانی به‌منظور کوچک کردن تومور و آسان‌تر کردن جراحی، انجام شود.
  • پس از جراحی: پرتودرمانی برای از بین بردن بقایای بسیار کوچک سرطان که در طول عمل جراحی مشاهده و حذف نشده‌اند، قابل‌استفاده است.
  • همچنین پرتودرمانی برای کاهش رشد و کاهش علائم سرطان پیشرفته معده مانند درد، خونریزی و مشکلات خوردن استفاده می‌شود.

اغلب از پرتودرمانی EBRT برای درمان سرطان معده استفاده می‌شود. در این نوع پرتودرمانی تابش از خارج بدن انجام می‌شود.

درمان هدفمند

سلول‌های سرطانی ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سلول‌های طبیعی متمایز کرده است. یکی از این ویژگی‌ها تقسیم سریع سلولی است که داروهای شیمی‌درمانی این ویژگی را مورد هدف قرار داده و عمل می‌کند؛ اما داروهای هدفمند بر سایر ویژگی‌ها سلول‌های سرطانی تمرکز می‌کنند.

مهم‌ترین داروهای هدفمند عبارت‌اند از:

تراستوزومب (Herceptin):

نوعی آنتی‌بادی‌های منو کلونال است که به‌طور اختصاصی به پروتئین HER2 (روی سطح سلول‌های سرطانی قرار دارد) حمله می‌کند. این دارو فقط در صورتی کار می‌کند که سلول‌های سرطانی دارای HER2 زیاد باشند، بنابراین نمونه تومور بیمار باید قبل از شروع درمان با این دارو آزمایش شود.

راموکریماب (Cyramza):

سرطان‌های در حال رشد و گسترش، نیاز به ایجاد رگ‌های خونی جدید دارند تا تومورها بتوانند خون و مواد مغذی دریافت کنند. یکی از پروتئین‌هایی که بدن را به ساخت رگ‌های خونی جدید وادار می‌کند، VEGF نامیده می‌شود.

داروی هدفمند راموکریماب یک آنتی‌بادی مونوکلونال است که به گیرنده VEGF متصل می‌شود. این دارو برای درمان سرطان پیشرفته معده استفاده می‌شود.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی به معنی استفاده از داروهایی است که به سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را نابود کنند. داروی Pembrolizumab پاسخ سیستم ایمنی بدن در برابر سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد و باعث کاهش رشد تومورهای سرطانی می‌شود.

 

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »