Skip to content

سطح ایمنی مصرف الکل صفر است

عوارض الکل

حتی نوشیدن گاه‌گاه الکل برای سلامتی مضر است.

الکل از دیرباز به‌عنوان عامل خطر برای ابتلا به بیماری‌ها و مرگ شناخته‌شده است. بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین تحقیقاتی که در مورد اثرات مصرف الکل انجام‌شده است بیان می‌کنند که حتی نوشیدن گاه‌گاه الکل برای سلامتی مضر است.

نوشیدنی های الکلی از طریق مکانیسم‌های مختلف با 60 بیماری حاد و مزمن در ارتباط است.

عوارض الکل

انواع بیماری‌های که در ارتباط مستقیم با مصرف الکل هستند عبارت‌اند از:

  • سرطان (روده بزرگ، مری، پستان، حنجره، کبد و حفره بینی و دهان)،
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • سایر بیماری‌های غیرمسری
  • بیماری‌های مسری مانند عفونت‌های تنفسی و سل
  • آسیب‌های عمدی و غیرعادی مانند آسیب‌های ناشی از تصادف.

بر طبق برخی مطالعات، مصرف مقدار کم الکل می‌تواند از افراد در برابر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت محافظت کند؛ اما مطالعات جدید این یافته‌ها را به چالش کشیدند. آن‌ها نشان دادند هرگونه حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت که توسط الکل ارائه می‌شود، ازلحاظ آماری معنی‌دار نیست و مشاهدات آن‌ها خطر بیماری ایسکمیک قلبی با خطر نسبی 0.82 برای زنان با مصرف 0.92 نوشیدنی استاندارد در روز و خطر نسبی 0.86 با مصرف 0.83 نوشیدنی استاندارد در روز را برای مردان نشان داده است.

مطالعات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به آسیب‌های مرتبط  با الکل و عوارض الکل  در افراد جوان با افزایش مصرف الکل  افزایش می‌یابد. احتمال خطر آسیب‌های ناشی از مصرف الکل در جوانانی که یک نوشیدنی در روز مصرف می‌کنند، 0.5٪، برای کسانی که دو نوشیدنی در روز مصرف می‌کنند 7 درصد و برای کسانی که پنج نوشیدنی در روز مصرف می‌کنند تا 37 درصد افزایش می‌یابد.

آمار مصرف الکل در جهان

حدود 33 درصد از مردم دنیا (برابر با 2.4 میلیارد نفر )الکل مصرف می‌کنند. 25 درصد از این آمار زنان هستند که میانگین متوسط 0.73 نوشیدنی الکلی در روز را دارند و سی و نه درصد مردان هستند که میانگین مصرف 1.7 نوشیدنی الکلی در روز را دارند.

بیشترین کشور مصرف‌کننده دانمارک (95.3٪ از زنان و 97.1٪ مردان) است.

کمترین تعداد مصرف‌کننده مرد در پاکستان (0.8٪) و کمترین تعداد مصرف‌کننده زن در بنگلادش (0.3٪) قرار دارد.

مردان در رومانی و زنان در اوکراین بیشترین نوشیدنی در روز (به ترتیب 8.2 و 4.2 نوشیدنی در روز) را دارند . کمترین میزان مصرف در میان مردان در پاکستان، با 0.0007 نوشیدنی در روز بود و برای زنان، کمترین مصرف در ایران، با میانگین 0.0003 نوشیدنی در روز است. در جداول زیر آمار مصرف نوشیدن الکل در میان جامعه مردان و زنان قابل مشاهده است

 

 

عوارض الکل

الکل و مرگ و میر

به‌طورکلی، الکل هفتمین عامل خطر برای مرگ زودرس و بیماری در سال 2016 تعیین‌شده بود. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در مجله پزشکی لنست (Lancet medical journal) الکل باعث مرگ 2.8 میلیون نفر در سال 2016 شد که 20 درصد آن مربوط به گروه سنی 15 تا 49 سال است. علت اصلی مرگ‌ومیر در این گروه سنی مربوط به الکل را بیماری سل (1.4 درصد)، آسیب‌های جاده‌ای (1.2 درصد و آسیب‌های شخصی (1.1 درصد) شامل می‌شود.

در کشورهای با درآمد بالا سرطان علت اصلی مرگ‌ومیر ناشی از الکل در بین افراد 50 ساله و بالاتر است که باعث 27.1٪ مرگ‌ومیر در زنان و 9/18٪ مرگ‌ومیر در مردان می‌شود. تحقیقات نشان داده که یکی از 13 سرطان پستان در انگلستان مربوط به مصرف الکل است.

در کشورهای کم‌درآمد، در میان افراد 50 ساله و بالاتر، علت اصلی مرگ‌ومیر مربوط به مصرف الکل، بیماری سل تشخیص داده شده است.

با توجه به یافته‌ها و آمار منتشرشده ، محققان به این رسیدند که:

سطح ایمن مصرف الکل، صفر است.

 

سیاست های کنترل مصرف الکل

تاثیر و عوارض الکل بر سلامتی در جهان به یک چالش رو به رشد تبدیل‌شده است و به همین دلیل، لازم است سیاست‌های کنترل مصرف الکل به‌طورجدی اعمال شود. اقدامات پیشنهادی که موجب کاهش مصرف الکل درسطح جهانی می‌شود عبارت‌اند از:

  • اعمال مالیات غیرمستقیم برای الکل
  • محدود کردن دسترسی فیزیکی به الکل
  • ممنوعیت شدید برای افراد نوجوان
  • محدود کردن ساعت فروش الکل
  • کنترل تبلیغات الکل
  • آگاهی مردم از مضرات مصرف الکل در رسانه‌های جمعی
  • اقدام کردن ازطریق برنامه های مذهبی و اعتقادی به این مسئله

 

در هر نوشیدنی الکلی چند واحد الکل وجود دارد؟

تنوع زیادی در نوشیدنی ها و ظرفهای سرو الکل ازشات تا پینت و بطری وجود دارد. راهنمای زیر میزان واحد الکل در نوع نوشیدنی و ظرف سرو را نشان میدهد.

لیوان بزرگ شراب (250 میلی‌لیتر و 12 درصد الکل خالص): 3 واحد

لیوان شراب استاندارد (175 میلی‌لیتر و 12 درصد الکل خالص): 2 واحد

یک شات مشروبات الکلی (25 میلی‌لیتر و 40 درصد الکل خالص): 1 واحد

بطری لاگر (دیررس) یا آبجو (330 میلی‌لیتر و 5 درصد الکل خالص):1.7 واحد

یک پینت (568 میلی‌لیتر) لاگر یا آبجو با قدرت بالا (5.2 درصد الکل خالص): 3 واحد

یک پینت لاگر یا آبجو سبک (3.6 درصد الکل خالص): 2 واحد

مطالب مرتبط