Skip to content

سلامتی پوست و تغذیه.مواد غذایی که برای پوست مضر هستند

مواد غذایی مضر برای پوست

آیا قبلاً این جمله را شنیدید؟

“شما آن چیزی هستید که می‌خورید.”

این جمله بدین معنا است که کیفیت ظاهر و خلق‌وخوی شما بیانگر کیفیت رژیم شما است. به‌عبارت‌دیگر غذایی که می‌خورید روی پوست شما تأثیر منفی یا مثبت خواهد گذاشت.

در ادامه مقاله از مجله سبک زندگی دکتر دقوقی به معرفی مواد غذایی مضر برای سلامتی پوست میپردازیم.

مواد غذایی که برای پوست مضر هستند

غذاهای فراوری و بسته‌بندی‌شده

این مواد غذایی ارزش غذایی کمی دارند زیرا طی فرایند تهیه آن‌ها بسیاری از آنزیم‌های زنده مفید و مواد مغذی تجزیه می‌شوند و از بین می‌روند. رژیم‌های مملو از چنین غذاهایی تقریباً همیشه کمبودهای غذایی را در بدن نشان می‌دهند و چنین کمبودهایی همیشه در پوست بروز می‌کند. به‌طورکلی، هر چه کیفیت غذای شما بهتر باشد، سلامتی پوست شما بهتر خواهد بود

علاوه بر این، غذاهایی که در جعبه بسته‌بندی می‌شوند، غالباً از مقدار کم آب برخوردار هستند.

سعی کنید مواد غذایی تازه و طبیعی مصرف کنید زیرا تمام غذاها و به‌خصوص میوه‌ها و سبزی‌ها در حالت طبیعی و خام خود ازنظر میزان آب غنی هستند و به بدن برای عملکرد مناسب اندام کمک می‌کنند، همچنین پوست را آب‌رسانی می‌کنند. این هیدراتاسیون برای سلامتی پوست بسیار ضروری است، زیرا به سم‌زدایی پوست به تنظیم تولید چربی پوست کمک می‌کند.

مواد غذایی غیر ارگانیک

غذاهای غیر ارگانیک ممکن است حاوی هورمون‌ها، سموم دفع آفات، علف‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی باشند. بدن قادر به تشخیص این ترکیبات شیمیایی نیست و در مقابل آن‌ها پاسخ التهابی نشان می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که مواد غذایی ارگانیک در مقایسه با مواد غذایی رشد یافته با سموم، کود و سایر مواد شیمیایی، دو تا سه برابر ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر ضروری و کم یاب دارند.

فرآورده‌های گوشتی و لبنی صنعتی نیز برای سلامتی پوست خطرآفرین هستند

در حال حاضر برای پروارتر شدن دام و طیور در تغذیه آن‌ها از هورمون‌های متعدد، آنتی‌بیوتیک‌ها و مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود و رژیم تغذیه با گیاهان و علوفه به‌صورت طبیعی بسیار کاهش‌یافته است. هنگامی‌که ما از گوشت این منابع حیوانی تغذیه می‌کنیم، به‌طور پیش‌فرض، مقداری از ترکیبات شیمیایی که به آن‌ها تزریق یا خورانده شده، دریافت می‌کنیم.

در مورد لبنیات هم همین‌طور است. بسیاری از گاوهای شیرده با مواد هورمونی تغذیه می‌شوند تا میزان شیردهی آن‌ها افزایش یابد و وقتی آن شیر (ماست، بستنی، پنیر و …) را مصرف می‌کنیم، مقداری از آن هورمون‌ها را دریافت می‌کنیم. مصرف لبنیات با آکنه در ارتباط بوده و استروژن بیش‌ازحد که اغلب در محصولات لبنی یافت می‌شود، می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوان بهداشتی در زنان و مردان شود.

غذاهای سرخ‌شده و چربی‌های هیدروژنه

هنگامی‌که روغن در گرمای بسیار بالایی قرار دارد، اکسید می‌شوند و ما این روغن‌های اکسیدشده را وارد بدن خود می‌کنیم. همه ما می‌دانیم که اکسیدان ها مضر و آنتی‌اکسیدان‌ها مفید هستند. حال تصور کنید روغن‌هایی که بارها برای سرخ کردن استفاده می‌شوند ضرر چند برابر دارند و به‌راحتی از بدن سم‌زدایی نمی‌شوند.

این روغن‌ها می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی، گردش خون ضعیف و متابولیک ضعیف شوند. ازآنجاکه پوست سالم نیاز به گردش خون و سوخت‌وساز سالم دارد، سیستم‌های ضعیف می‌توانند منجر به کمبود اکسیژن در پوست ‌شوند و باعث کاهش سرعت سنتز کلاژن و الاستین برای حفظ جوانی پوست ‌گردند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی و طعم‌دهنده‌ها

موادی مانند آسپارتام، رنگ قرمز شماره 5 و طعم‌دهنده‌های مصنوعی همگی مواد شیمیایی صنعتی هستند که نباید وارد ما شوند. آن‌ها هیچ ارزش غذایی ندارند و در بدترین حالت می‌توانند بدن ما را تحریک کرده و التهاب و واکنش‌های هیستامین ایجاد کنند. از این بدتر، بدن ما تمایل دارد مواد شیمیایی مانند این‌ها را در بافتهای خود ذخیره کند.

شکر یکی از دلایل اصلی آسیب به زیبایی پوست است

قندها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند و درنتیجه بدن در مقابل باکتری‌ها نمی‌توانند مؤثر عمل کنند که این‌یکی از دلایل اصلی آکنه و التهاب پوست است. قندها منجر به یبوست می‌شوند و یبوست باعث کدری پوست می‌گردد. قند حالت اسیدی دارد و سیستم گوارش را آماده پذیرش بسیاری از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا می‌کند و باکتری‌های بیشتر یعنی سموم و آلودگی بیشتر و درنتیجه پوست بدتر.

کافئین

مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن 2 تا 3 فنجان نوشیدنی کافئین دار منجر به افزایش سطح کورتیزول در بدن می‌شود. کورتیزول بیش‌ازحد (به‌عنوان هورمون استرس نیز شناخته می‌شود) روند پیری را تسریع می‌کند و موجب کاهش ضخامت پوست می‌شود. هرچه پوست شما نازک‌تر باشد، مستعد خطوط، چین‌وچروک، کم‌آبی و رنگ‌پریدگی بیشتر خواهد بود. همچنین قهوه مدر است و می‌تواند بدن را کم آب کند. هرچه بدن را آب‌رسانی کنید، پوست سالم‌تر به نظر می‌رسد.

مکمل‌های بی‌کیفیت

بسیاری از ما مکمل‌ها را به‌طور منظم مصرف می‌کنیم، اما از منشأ آن مکمل‌ها و این‌که از چه ترکیباتی ساخته‌شده‌اند، اطلاعی نداریم. مکمل‌های بی‌کیفیت به‌صورت فله‌ای و بسیار ارزان هستند که از منابع غذایی طبیعی ساخته نمی‌شوند و حاوی آلرژی‌ها و پرکننده‌ها غیرمجاز هستند؛ بنابراین سعی کنید هنگام خرید مکمل، نوع باکیفیت آن را تهیه کنید و به تاریخ انقضای آن توجه کنید و بیش‌ازحد مصرف نکنید.

مصرف بی‌رویه برخی مکمل‌ها باعث آسیب به پوست می‌شود به‌عنوان‌مثال مصرف بیش‌ازحد ویتامین A و روی می‌تواند باعث کاهش رطوبت پوست می‌گردد.

گلوتن

گلوتن پروتئین موجود در گندم و سایر غلات است. برخی افراد مشکل حساسیت یا عدم تحمل گلوتن دارند گندم دارند که منجر به التهاب پوست در آن‌ها می‌گردد این افراد باید از مصرف مواد غذایی مانند پاستا، نان، شیرینی، کیک، جو، پیتزا، چاودار و فراورده‌های نانی حاصل از گندم و جو پرهیز کنند.

بنابراین در عین حال که مواد غذایی برای سلامتی پوست ضروری هستند، می‌توانند خطرآفرین نیز باشند. با انتخاب نوع و مقدار صحیح غذا به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت دهید.

همچنین بخوانید ویتامین ها و مواد معدنی ضروری  برای پوست

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »