Skip to content

فواید جسمی، روانی و اجتماعی شنا

فواید شنا

فواید شنا از بعد جسمی، روانی و اجتماعی

شنا تنها ورزشی است که در بیش از 80 درصد توصیه پزشکان ذکر می‌شود و مخاطبان زیادی را در هر سنی به خود جذب کرده است. شنا می‌تواند با کمترین هزینه و آسان‌ترین روش آموزش داده شود و افراد با توانایی‌های جسمی متفاوت قادر به انجام آن هستند.

پیروی از شنا به مدت 30 دقیقه در روز و سه بار در هفته، همراه با رژیم غذایی متعادل و سالم و شیوه زندگی سالم یکی از بهترین روش‌های مناسب برای حفظ سلامت جسمی و روانی است.

شنا را با کسانی که دوستشان دارید انجام دهید تا از این ورزش تفریحی و تخصصی لذت بیشتری ببرید.

فواید شنا برای سلامت جسمی

فواید جسمی شنا

تمرین کامل برای بدن

شنا تمرین کامل برای بدن است، زیرا تقریباً تمام ماهیچه‌های بدن در شنا استفاده می‌شود. ورزش در آب موجب می‌شود بدن سخت‌تر کار کند، بنابراین 30 دقیقه ورزش در آب معادل 45 دقیقه ورزش در زمین است

شنا قدرت عضلانی را افزایش می‌دهد به‌عنوان‌مثال کرال پشت و سینه عضلات بازو و شانه‌ها را قوی‌تر می‌کنند و شنای قورباغه بر روی تقویت عضلات سینه و ران کار می‌کند.

کالری‌های اضافی را می‌سوزاند

شنا یکی از مؤثرترین روش‌های سوختن کالری است. شنا کردن ملایم می‌تواند بیش از 200 کالری را فقط در نیم ساعت بسوزاند و شنا سریع‌تر تأثیر بیشتری بر سوزاندن کالری دارد.

میزان سوزاندن کالری در شنا به وزن بدن، تکنیک شنا (مانند کرال سینه یا کرال پشت) و سرعت شنا بستگی دارد.

در شنای قورباغه 10 درصد کالری بیشتری نسبت به کرال پشت سوزانده می‌شود.

یک فرد با وزن 59 کیلوگرم، میزان 590 کالری در یک ساعت شنای سریع و 413 کالری در شنای آهسته می‌سوزاند؛ درحالی‌که فردی با 81.5 کیلوگرم، میزان 817 کالری در یک ساعت شنای سریع و 572 کالری در شنای آهسته می‌سوزاند.

مقایسه ورزش شنا با سایر ورزش‌های هوازی نشان داده است که چهل دقیقه کرال سینه در آب و دویدن به مسافت یک مایل میزان کالری مشابهی می‌سوزانند.

ورزش بسیار مناسب برای افراد با مفاصل آسیب‌دیده و چاق

شنا یک ورزش ایدئال برای افراد دارای اضافه‌وزن است، زیرا ورزش غیر ضربه‌ای است و آسیبی به مفاصل (که ممکن است در دویدن برای افراد چاق پیش بیاید) وارد نمی‌کند

ورزش های مبتنی بر آب ازطریق کاهش تحمل وزن بدن در آب، افزایش کشش و قدرت عضلات وبهبود انعطاف پذیری بدن برای درمان مفاصل آسیب دیده و کاهش درد ناشی از آرتریت بسیار مفید است

ورزش و شنا در آب گرم با از بین بردن خشکی مفاصل برای کاهش درد موثر تر است.

فواید شنا ریه

با شنا ظرفیت هوازی ریه‌ها افزایش می‌یاد.

هنگام شنا، کیسه‌های هوایی به نام آلوئول بیشتری در ریه ایجاد می‌شوند، این کیسه‌ها مکان اصلی تبادل گازهای تنفسی در ریه هستند. گسترش آلوئول ها در ریه به معنی افزایش جذب اکسیژن بیشتر توسط گلبول‌های قرمز است. غوطه‌ور شدن در آب باعث می‌شود دیافراگم با سختی بیشتری کار کند و درنتیجه خاصیت کشسانی ریه‌ها افزایش می‌یابد، همه این‌ها منجر به افزایش ظرفیت ریه و منظم‌تر شدن ریتم تنفس می‌گردند.

زمانی که ظرفیت ریه بهبود یابد و تنفس عمیق‌تر و منظم انجام شود، حرکات بدن تنظیم می‌گردد و فرد شناگر راحت‌تر و در زمان طولانی‌تری می‌تواند شنا کند.

این ورزش برای افراد دارای مشکلات ریوی، می‌تواند مفید واقع گردد. به‌عنوان‌مثال افراد مبتلابه بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) که ظرفیت ریه پایینی دارند و نسبت به افراد سالم اکسیژن کمتری با هر نفس دریافت می‌کنند،  با فعالیت‌های منظم مانند پیاده‌روی و یا شنای آرام می‌توانند ریه‌هایشان را قوی‌تر کنند.

شنا آموزش تکنیک تنفس بهتر است و می‌تواند منجر به کاهش برخی علائم آسم در کودکان شود اما شنا کردن برای کمک به آسم باید بااحتیاط انجام شود، زیرا بعضی از کودکان مبتلابه آسم ممکن است به کلر حساسیت نشان دهند و برخی افراد نیز به آسم ناشی از ورزش مبتلا هستند. در این خصوص تشخیص پزشک مهم است.

ورزش شنا موجب سلامت قلب می‌شود

  • ورزش شنا به دلایل متعدد برای سلامت قلب و بهبود بیماری‌های قلبی مفید است، درواقع شنا:
  • یک ورزش هوازی است، قلب را تقویت می‌کند و به آن کمک می‌کند بزرگ‌تر شود
  • پمپاژ خون در قلب را بهبود می‌بخشد که منجر به جریان خون بهتر در بدن می‌شود.
  • باعث بالا رفتن سطح HDL کلسترول می‌شود. هر یک درصد افزایش کلسترول HDL، منجر به کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی تا 3.5 درصد می‌شود.
  • فشارخون را کاهش می‌دهد
  • می‌تواند لایه ای از سلول‌های پوشاننده داخل عروق خونی را انعطاف‌پذیرتر کند و به آنها شکل مناسبی بدهد.

30 دقیقه شنا در روز می‌تواند بیماری‌های قلبی عروقی در زنان را از 30 تا 40 درصد کاهش دهد.

افراد مبتلابه بیماری قلب باید فقط در آب با دمای 26-33 درجه سانتیگراد (79-91 درجه فارنهایت) شنا کنند زیرا درجه حرارت سردتر یا گرم‌تر باعث می‌شود که قلب به‌سختی کار کند. بیشتر استخرهای عمومی در 29 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شوند.

کسانی که عمل جراحی قلب دارند، باید حداقل 10 تا 12 هفته برای شروع ورزش شنا صبر کنند تا در این مدت ماهیچه‌ای قلب و قفسه سینه توانایی خود را به دست آورند و حتماً باید قبل از شروع، با جراح یا تیم توان‌بخشی خود مشورت کنند.

فواید شنا برای سلامت روحی

فعالیت جسمی برای سلامت بدن مهم است، اما داشتن سلامت روان نیز به همان اندازه مهم است، شنا می‌تواند در تأمین و حفظ هر دو کمک کند.

شنا یک راه برای رهاسازی استرس ناشی از کار، تحصیل، مشکلات مالی و مشکلات خانوادگی است. درواقع شنا از طریق یک فرآیند شناخته‌شده به نام hippocampal neurogenesis مغز را وادار می‌کند که نورون‌های جدید را جایگزین سلول‌های از بین رفته در اثر استرس کند.

  • ریتم منظم حرکت در آب، غوطه‌ور شدن در آب و تکنیک مختلف حرکتی به‌سرعت حس مدیتیشن در آب را ایجاد می‌کند.

پیروی از برنامه منظم شنا فقط نیم ساعت در روز و سه بار در هفته باعث کاهش سطح استرس ، بهبود خلق‌وخو، کاهش افسردگی و اضطراب و بهبود کیفیت و کمیت خواب می‌گردد.

فواید اجتماعی شنا

شنا یک ورزش اجتماعی

شنا یک ورزش بسیار اجتماعی است. هنگامی‌که شما به استخر می‌روید، به دیدن بسیاری از افراد فکر می‌کنید و از گپ زدن در مورد موضوعات مختلف و تبادل فن‌های مختلف شنا لذت می‌برید. استخر شنا جایی است که می‌توانید با افراد مختلف در هر سن و فرهنگی گفت‌وگو کنید. برقراری روابط اجتماعی در استخر منجر به بهبود سلامت روان و کاهش رفتارهای مشکل‌ساز می‌شود.

 

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »