Skip to content

نحوه شستن صحیح دست ها

شستن دست ها

شستن دست ها با آب و صابون  یکی از بهترین راه های جلوگیری از انتقال میکروب ها و شیوع بیماری محسوب می شود. در حقیقت شستن دست ها با آب و صابون بهترین سد دفاعی برا ی جلوگیری از ورود میکروب ها است. میکروب ها از جمله کرونا ویروس شیوع بسیاز زیادی از طریق تماس دست آلوده با چشم و دهان دارند . بنابراین آسان ترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری شستن دست ها می باشد.  ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که شستشوی دست وقتی مفید خواهد بود که به طور صحیح و مداوم انجام شود.

چه زمانی باید دست های خود را بشویید؟

بر طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (Centers for Disease Control and Prevention ) شستن دست ها در موارد زیر برای جلوگیری از گسترش میکروب ها و ویروس ها  اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • قبل، حین و بعد از تهیه غذا
  • قبل از خوردن غذا
  • قبل و بعد از تماس با شخص بیمار یا افرادی که استفراغ یا اسهال دارند
  • قبل و بعد از درمان زخم
  • بعد از استفاده از حمام
  • بعد ازتعویض پوشک
  • بعد از تمیز کردن کودکی که از دست شویی استفاده کرده است
  • بعد از سرفه یا عطسه
  • پس از تماس با حیوان، خوراک حیوانات یا فضولات حیوانات
  • بعد از تماس با غذای حیوانات
  • بعد از دست زدن به زباله
  • بعد از تماس با گیاهان باغچه، گیاهان آپارتمانی و گلدان ها

اهمیت شستن دست ها در مکان های عمومی ؟

همان طور که می دانید تماس دست آلوده با دهان و چشم یکی از شایع ترین راه های انتقال بیماری است . در بعضی از مکان ها، شما باید دقت بیشتری در رابطه با شست و شوی دستانتان داشته باشید. به عنوان مثال شما وقتی به رستوران می روید از دستان خود برای باز کردن درب، بیرون کشیدن صندلی و دیدن منو استفاده می کنید. به همین دلیل، شستن دستان درست قبل از غذا به شما در جلوگیری از ورود میکروب ها به بدن کمک می کند، یا زمانی که از سرویس های بهداشتی عمومی استفاده می کنید به دلیل اینکه احتمال آلودگی در تمام نقاط وجود دارد باید دقت بیشتری در شست و شوی دستانتان داشته باشید.

برای مقابله با ویروس کرونا اهمیت شستن دست افزایش می باید . علاوه بر موارد ذکر شده در بالا بعد از تماس با هر سطوحی، بعد از حضور در مکان های شلوغ، بعد از عطسه، سرفه یا آبریزش بینی، بعد از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و در کل بعد از لمس هر چیزی خارج از خانه دستانتان را شست و شو دهید. تا زمانی که از صابون برای شستن دستانتان استفاده می کنید، تفاوتی نمی کند که از آب سرد  استفاده می کنید یا آب گرم.

چگونگی شستن صحیح دست ها

شستن صحیح دست ها
شستن صحیح دست ها

شیر آب را باز کنید: شیر آب را باز کرده و دستانتان را خیس کنید. می توانید در حین شستن دست برای صرفه جویی در مصرف آب شیر را ببندید، اما تعداد دفعات لمس شیر آب را افزایش می دهد، این امر شما را در معرض میکروب هایی که روی دسته های شیر آب قرار می گیرند قرار می دهد.

دستان خود را با صابون بشویید: صابون را به دست های خود بمالید تا میکروب های دست در حین شست و شو دست ها از بین بروند. مطالعات نشان می دهد تفاوتی در مصرف صابون عادی و صابون ضد باکتریایی وجود ندارد.

طول مدت شستن دست

بسیاری از افراد دست های خود را می شویند اما به مدت زمان شستن دست ها دقت نمی کنند . باید 20 ثانیه شستن دستانتان طول بکشد. بین انگشتان، زیر ناخن هایتان ، روی انگشتان شست و مچ دست خود را بشویید. میکروب ها فقط روی دست و انگشتان شما وجود ندارند بلکه در تمام قسمت های دستتان وجود دارند.

دستان خود را خشک کنید: با استفاده از حوله شخصی یا دستمال کاغذی دستان خود را کاملا خشک کنید. اگر از حوله های پارچه ای استفاده می کنید ، آنها را به طور مکرر بشویید.

استفاده از محلول های ضدعفونی کننده دست

همانطور که گفته شد، شستن دست ها با آب و صابون بهترین راه برای خلاص شدن از میکروب ها می باشد . در شرایطی که آب و صابون در دسترس ندارید، می توانید از محلول های ضد عفونی دست استفاده کنید.

نکات مهم در مورد محلول های ضد عفونی کننده:

  • ضد عفونی کننده های دست دارای الکل می باشند. به برچسب روی محلول ضدعفونی کننده دقت کنید که حداقل حاوی الکل 60 درصد باشند.
  • در بسیاری از مواقع می توانند به سرعت تعداد میکروب های دست را کاهش دهند. اما در بعضی از موارد ممکن است استفاده از آنها موثر نباشد.
  • همه انواع میکروب را از بین نمی برند،
  • ممکن است در مواقعی که دست ها به وضوح کثیف یا چرب هستند موثر نباشند، هم چنین ممکن است مواد شیمیایی مضر را مانند سموم دفع آفات و فلزات سنگین از بین نبرند.

نحوه استفاده از ژل های ضدعفونی کننده:

محلول ژل را روی دستان خود بمالید و برای آنکه بدانید چه میزان از محلول را هر بار استفاده کنید، برچسب روی آن را مطالعه کنید. ژل را روی تمام سطوح دست و انگشتان خود مالش دهید تا خشک شود. مدت زمان مالش ژل 20 ثانیه باید طول بکشد.

 چند بار در روز دستانمان را بشوییم؟

براساس استاندارد های سازمان بهداشت جهانی حداقل روزی شش نوبت باید دستانتان را بشویید. بهترین و آسانترین راه بهبود سلامت عمومی، شستشوی دست است. کسانی که بیش از شش بار دست خود را شستشو می دهند، در مقایسه با افرادی که دست های خود را کمتر از مقدار توصیه شده می کنند، کمتر از بیماری های عفونی رنج می برند. معمولاً شستن دست های قبل از غذا و بعد از استفاده از دستشویی است. اگر به این عوامل توجه کنید، به طور متوسط باید حداقل 6 بار در روز دست خود را بشویید (3 بار قبل از غذا و 3 بار بعد از استفاده از توالت).

کلام آخر

شستن دست آسانترین راه برای مقابله با وجود میکروب ها می باشد. همان طور که ذکر شد سعی کنید با آب و صابون به صورت مرتب دستان خود را بشویید در صورت نبود آن از محلول های ضدعفونی استفاده کنید. تعداد دفعات شستن دست و شستن تمام اجزای دست نیز بسیار اهمیت دارد. به امید سلامتی برای تمام مردم دنیا .

مطالب مرتبط