Skip to content

نقش تغذیه در اهدای خون

نقش تغذیه در اهدای خون

نقش تغذیه در اهدای خون

قبل از اهدای خون آب فراوان بنوشید.

اهدای خون یک عمل انسان دوستانه جهت تأمین خون و فرآورده‌های خونی سالم برای بیماران است. اگر اهدای خون در شرایط مساعد جسمانی انجام شود، برای سلامتی بسیار مفید است و با خارج شدن خون، مغز استخوان بدن شروع به ساخت سلول‌های خونی جدید می‌کند، گلبول‌های قرمز جوان در رگ‌های خونی جریان می‌یابد و سوخت‌وساز و فعالیت اندام‌های حیاتی بدن را بهبود می‌بخشد.

اهدای خون با شرایط خاص انجام می‌شود و هنگام مراجعه به پایگاه اهدای خون کارشناسان پزشکی معاینات تخصصی مانند چک کردن نبض، دمای بدن، فشارخون، وزن را انجام می‌دهند. در خصوص سلامتی، داروهایی که داوطلب مصرف می‌کند و سوابق بیماری را از وی سؤال می‌پرسند و با  تجویز آزمایش میزان هموگلوبین و هماتوکریت داوطلب را بررسی می‌کنند.

افراد زیر 18 سال، دارای وزن کمتر از 50 کیلوگرم و دارای سطح هموگلوبین کمتر از 12.5گرم در دسی لیتر، مبتلایان به بیماری‌های کلیوی، سرطان، هپاتیت‌های B و Cو دیابت پیشرفته شرایط اهدای خون را ندارند. افرادی که اجازه اهدای خون به آن‌ها داده می‌شود، از سلامت کامل برخوردار هستند و معمولاً پس از اهدای خون دچار مشکل نمی‌شوند.

درصد کمی از افراد ممکن است دچار سرگیجه شوند. اگر دچار علائمی مانند سرگیجه، تهوع، سردرد، درد ناحیه شکم ، قفسه سینه و یا محل ورود سوزن، اشکال در نفس کشیدن و یا هرگونه ناراحتی دیگری شدید حین و بعد از انتقال خون مشاهده شد، کارشناس مربوط خون‌گیری را متوقف کرده و سلامت اهداکننده را بررسی می‌کند.

نکات مهم قبل و بعد از اهدای خون

یک‌شب قبل از اهدای خون از مصرف مواد غذایی چرب پرهیز کنید تا اختلالی درنتیجه آزمایش خون به وجود نیاید. غذاهای سالم حاوی فیبر، کربوهیدرات و پروتئین و نوشیدن آب و آب‌میوه‌های طبیعی را از شب قبل شروع کنید.

صبح روز آزمایش صبحانه کامل بخورید و در آن شیر، آب‌میوه‌های ویتامین‌دار مانند آب‌پرتقال، خرما و کشمش را جای دهید.

قبل از اهدای خون آب فراوان بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های صنعتی، چای، قهوه و کشیدن سیگار پرهیز کنید.

بعد از اهدای خون، نوشیدنی شیرین یا بیسکویت و کیک به بالا رفتن سریع قند خون و رفع سرگیجه کمک می‌کند.

بهتر است تا 15 دقیقه بعد از اهدای خون ‌روی تخت بمانید و برای ترک محل از کارشناس متخصص تأییدیه بگیرید.

با دستی که از آن خون گرفته‌شده از روی تخت بلند نشوید و تا یک روز از فشار آوردن به آن خودداری کنید. از فعالیت بدنی و ورزشی سنگین تا یک روز بعد از اهدای خون پرهیز کنید.

بدن بعد از اهداء نیم تا یک لیتر خون نیاز به کمک برای جبران و جایگزین خون جدید دارد.

بنابراین لازم است مواد غذایی که جذب آهن را افزایش می‌دهند و حاوی آهن و ویتامین‌های C وB هستند مصرف کرد. سبزی‌ها و میوه‌ها بهترین گزینه برای تأمین این ترکیبات هستند. گوشت قرمز، جگر، تخم‌مرغ، حبوبات، کشمش، انبه و زردآلو غنی از آهن هستند. موز، انجیر، آلو سیب، پرتقال، کیوی، لیموترش، گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی و فلفل ویتامین C وB فراوان دارند.

پلی فنول، تانن و کافئین موجود در قهوه، چای و کاکائو میزان جذب آهن را بسیار کاهش می‌دهد. بنابراین تا یک هفته مصرف این مواد را به حداقل برسانید و نوشیدن آب فراوان و آبمیوه طبیعی را جایگزین کنید.

تا یک هفته بعد از اهدای خون ، بهتر است که از خوردن غذاهای پرکالری و باارزش تغذیه‌ای کم مانند انواع فست‌فودها و دسرهای چرب بپرهیزید.

 

مطالب مرتبط