Skip to content

نقش تیروئید در اختلال نعوظ

دو نوع از رایج‌ترین اختلالات تیروئید در مردان پرکاری و کم‌کاری تیروئید است که هر دو نوع می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود

اختلال نعوظ چیست؟

در اختلال نعوظ مردان دچار ناکارآمدی جنسی می‌شوند به‌گونه‌ای که آلت تناسلی مرد قادر نیست به وضعیت نعوظ برسد. این اختلال سبب می‌شود که فرد نتواند عملکرد رضایت بخشی در رابطه‌ی جنسی داشته باشد.

علت اختلال نعوظ

عوامل مختلف جسمی یا روانی در ایجاد این اختلال تأثیرگذار هستند.

از دلایل روتین جسمی و روانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات عصبی
  • اعتیاد به الکل
  • بیماری‌های داخلی
  • اضطراب در رابطه جنسی
  • احساس‌های منفی نسبت به شریک جنسی
  • افسردگی
  • خستگی

 

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که به رابطه‌ی بین تیروئید و اختلال نعوظ بپردازیم.

اختلال نعوظ می‌تواند به علت‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی یا مشکلات روانی رخ دهد، اما یکی از عللی که به آن توجه کافی نمی‌شود اختلالات تیروئید است.

نقش تیروئید در اختلال نعوظ

دو نوع از رایج‌ترین اختلالات تیروئید در مردان :

پرکاری و کم‌کاری تیروئید

هر دو نوع می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

نقش تیروئید در اختلال نعوظ هنوز به‌طورقطع مشخص نشده است اما این دو بیماری در مردان بالای ۶۰ سال بیشتر دیده‌شده است. افزایش سن، دیابت و اختلالات تیروئید می‌توانند منجر به اختلال نعوظ شوند. احتمال بروز اختلال نعوظ در بیماران مبتلابه دیابت بیشتر از افراد مبتلابه اختلالات تیروئید است. به همین ترتیب این مشکل(اختلالات تیروئید) نیز بیشتر از سن بر روی اختلال نعوظ مؤثر است.

باوجوداینکه اختلال نعوظ هم در بیماران مبتلابه کم‌کاری و پرکاری نروئید رخ می‌دهد اما احتمال بروز آن در بیماران مبتلابه پرکاری تیروئید بیشتر است.

درمان‌های طبیعی اختلال نعوظ

اختلال نعوظ تا زمانی که به مشکلی مداوم تبدیل نشود نیازی به درمان ندارد.

در صورت مزمن شدن درمان باید صورت گیرد.

معمولاً پزشکان در قدم اول تغییر روش زندگی را به بیمار خود توصیه می‌کنند.

در کنار این، داروهای زیر را توصیه می کنند:

  • لویترا
  • ویاگرا
  • سیالیس

اما با توجه به داشتن عوارض جانبی، برخی از خوردن این داروها خودداری می‌کنند.

عدم تعادل در سطح هورمون تیروئید می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود. کم‌کاری و پرکاری تیروئید تعادل هورمون تیروئید را بر هم می‌زنند. اگر این بیماری‌ها عامل اختلال نعوظ باشند ایجاد تعادل در هورمون تیروئید می‌تواند مشکل اختلال نعوظ را حل کند.

عدم تعادل در هورمون‌های دیگر نیز می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود که کمبود تستوسترون یکی از این عوامل است. مصرف مکمل‌های تستوسترون می‌تواند این مشکل را به‌طور موقت حل کند اما باید علت کمبود تستوسترون در بدن مشخص شود. کمبود دی هیدرواپی آندروسترون علل شایع کمبود تستوسترون است که معمولاً به علت استرس مزمن رخ می‌دهد.

استرس و اضطراب حتی اگر منجر به کاهش تستوسترون هم نشود می‌تواند باعث اختلال نعوظ شود زیرا تحقیقات نشان داده است رابطه مستقیمی بین افزایش کورتیزول و اختلال نعوظ وجود دارد. انجام فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، یوگا و بیوفیدبک می‌تواند به کنترل و کاهش استرس فرد کمک کند.

 

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »