Skip to content

چرا ورزش را رها می‌کنیم؟دلایلی که باعث می‌شود به تمرینات ورزشی ادامه ندهید

آیا تابه‌حال، پس از یک مدت تمرین ورزشی، آن را رها کرده‌اید، چند بار این اتفاق افتاده است؟

دلایل زیادی برای رها کردن ورزش وجود دارد که برخی از آن‌ها مهم و خارج از کنترل ما هستند مانند آسیب جسمی جدی و برخی بیماری‌ها. اکثر افراد هنگامی‌که ورزش بیش‌ازحد سخت می‌شود یا زمان زیادی طول می‌کشد که به نتیجه مطلوب برسند، ورزش کردن را کنار می‌گذارند و گاهی اوقات بدون دلیل خاصی این تصمیم را می‌گیرند.

در ادامه این مقاله مهم‌ترین دلایلی که باعث رها کردن ورزش می‌شود، ذکرشده و برای هرکدام از آن‌ها راهکارهای مناسب ارائه‌شده است.

 

ورزش می‌کنید، اما وزن کم نمی‌کنید

اگر شما برای کاهش وزن ورزش می‌کنید، پس دور از انتظار نیست که پس از هر جلسه تمرین ورزشی، تغییرات وزن خود را روی ترازو چک کنید. با در نظر گرفتن این هدف، ممکن است یک برنامه ورزشی را شروع کنید، اما برخلاف انتظارتان، کاهش وزنی رخ ندهد.

در این شرایط، ممکن است فکر کنید بهترین کار رها کردن ورزش است، اما دقیقاً لحظه ادامه دادن است و دلایل زیادی برای ادامه دادن وجود دارد.

اگر پس از چند هفته تمرین کاهش وزنی مشاهده نمی‌کنید، به این دلیل نیست که اتفاقی رخ نداده و رخ نخواهد داد، ممکن است به‌جای کاهش وزن، کاهش سایز رخ‌داده باشد و این یعنی نتیجه به شیوه‌ای متفاوت اتفاق افتاده است.

نکته مهم این است که مدت‌زمان کاهش وزن در هر فردی متفاوت است و عواملی مانند سن، جنسیت، ژنتیک و هورمون‌ها تعیین‌کننده زمان تأثیر ورزش بر کاهش وزن هستند. ضمن اینکه برای مشاهده سریع‌تر نتیجه مطلوب لازم است به موارد دیگر نیز توجه کنید، مدیریت استرس، خواب کافی، تغذیه مناسب و نوع تمرینات ورزشی تأثیر زیادی در اثربخشی ورزش بر کاهش وزن می‌گذارند.

ورزش می‌کنید، اما با افزایش وزن مواجه شده‌اید

از دست ندادن وزن به‌اندازه کافی ناراحت‌کننده است، اما اگر پس از شروع ورزش افزایش وزن رخ دهد، آیا اتفاقی به‌شدت وحشتناک رخ‌داده است؟

اگر وزن شما روبه افزایش است، به این معنی نیست که مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اید، بلکه دلایلی برای افزایش وزن اولیه وجود دارد که عبارت‌اند از افزایش حجم عضلات و احتباس آب.

افرادی که تمرینات بدنسازی و وزنه‌برداری انجام می‌دهند با افزایش حجم عضلات موجه می‌شوند، این اتفاق واقعاً می‌تواند به شما در کاهش چربی کمک کند، زیرا فعالیت‌های متابولیکی بافت عضلانی بیشتر از بافت چربی است و هر چه بافت عضلانی بیشتر شود، سرعت متابولیسم بدن نیز افزایش می‌یابد.

در این شرایط تغییر سایز رخ می‌دهد زیرا حجم چربی بیشتر از حجم عضلات است و کاهش سایز بدون کاهش وزن به معنی کاهش حجم توده چربی بدن است.

احتباس آب نیز در افرادی که مدت کوتاهی است شروع به تمرین کرده‌اند به‌عنوان بخشی از روند بهبودی بدن و راهی برای دریافت سوخت موردنیاز عضلات حین ورزش (گلیکوژن) است. گلیکوژن برای ذخیره‌سازی در سلول‌ها به آب احتیاج دارد و هرچه ذخیره گلیکوژن بدن بیشتر شود، بدن آب بیشتری را نگه می‌دارد.

هنگام ورزش و پس از آن با درد عضلانی مواجه می‌شوید

ممکن است در اوایل تمرینات ورزشی با درد، سوزش و ناراحتی در عضلات مواجه شوید که تا 24 ساعت پس از ورزش نیز ادامه دارد. این مسئله امری طبیعی است که در اثر پاره شدن فیبرهای عضلانی رخ می‌دهد و پس‌ازآن بافت آسیب‌دیده، ترمیم می‌شود و عضلات حجیم‌تر و قوی‌تر ساخته خواهند شد.

اما اگر درد و تورم شدید در مفاصل و عضلات خود احساس می‌کنید تا جایی که قدرت حرکت را از شما گرفته و تا چند روز پس از تمرین برطرف نمی‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای کاهش درد در حین و پس از تمرینات ورزشی، راهکار زیر توصیه می‌شود:

  • گرم کردن بدن پیش از تمرین
  • سرد کردن بدن پس از تمرین
  • ماساژ دادن عضلات پس از تمرین
  • پرهیز از تمرینات بیش‌ازحد توان
  • استفاده از مربی و برنامه‌ریزی صحیح برای انجام تمرینات ورزشی
  • انجام تمرینات حداقل دو بار در هفته
  • خواب کافی و به‌موقع

ورزش برای شما خسته‌کننده است

مطمئناً ورزش سرگرم‌کننده‌ترین تفریح و حرفه در جهان نیست، اما اگر از انجام دادن آن هیچ‌گاه لذت نمی‌برید، پس شما ورزش را اشتباه انجام می‌دهید. به شما توصیه می‌کنیم:

  • حرفه ورزشی را انتخاب کنید که انجام دادن آن برای شما لذت‌بخش است.
  • اگر ورزش در خانه برای شما کسل آور است گروهی ورزش کنید.
  • سالن‌های ورزشی و فضای سبز را برای ورزش انتخاب کنید.
  • از ورزش برای ساعت‌های طولانی بپرهیزید.
  • هرروز یک تمرین متفاوت یا ترکیبی از چند تمرین را انجام دهید

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »