Skip to content

کدام‌یک برای کاهش وزن بهتر است؟ تمرینات هوازی یا بی‌هوازی

هوازی یا بی‌هوازی

ممکن است برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که کدام  نوع ورزش به سلامتی شما بیشتر کمک می‌کند:

ورزش‌های هوازی یا بی‌هوازی

ورزش هوازی

ورزش‌های هوازی به ورزش‌هایی می‌گویند که ازنظر زمانی طولانی است، سیستم‌ها و عضلات مختلفی را در بدن درگیر می‌کند و با حدود 50 درصد توان انجام می‌شوند.

پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا مثال‌هایی از ورزش‌های هوازی هستند.

ورزش بی‌هوازی

ورزش‌های  ورزش‌هایی مثل دویدن با سرعت‌بالا یا وزنه‌برداری هستند که کوتاه و شدید هستند و باید از حداکثر توان برای انجام آن‌ها استفاده کرد.

هوازی یا بی‌هوازی بودن ورزش‌ها مربوط به نوع سوخت مورداستفاده بدن هنگام ورزش کردن است. سوخت ترجیحی بدن هنگام ورزش‌های هوازی چربی است و در ورزش‌های بی‌هوازی بیشتر از گلیکوژن عضلات استفاده می‌شود.

کدام‌یک برای کاهش وزن بهتر است؟

هم ورزش‌های هوازی و هم بی‌هوازی فوایدی دارند و شما باید هر دو را به برنامه ورزشی خود اضافه کنید. اما اگر دغدغه اصلی شما کاهش وزن است تمرینات بی‌هوازی راه اصلی است.

چرا تمرینات بی‌هوازی برای چربی سوزی بهتر است؟

تمرینات هوازی از فیبرهای عضلانی آهسته استفاده می‌کنند و برای وضعیت قلبی و عروقی و بهبود تحمل عضلانی عالی هستند. اغلب افراد این‌گونه فکر می‌کنند که تمرینات هوازی با شدت کم برای چربی سوزی بهتر هستند ولی این‌طور نیست. بااینکه فعالیت‌های هوازی درصد بیشتری چربی در مقایسه با گلیکوژن عضلات برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند کل انرژی مصرف‌شده  در فعالیت‌های هوازی کمتر از انرژی مصرف‌شده در فعالیت‌های بی‌هوازی در همان مدت‌زمانی است. بهترین حالت ممکن برای استفاده از فواید هر دو نوع تمرین داشتن تمرینات هوازی و اینتروال در کنار هم در برنامه‌ی ورزشی است.

برای این‌که تمرینات بی‌هوازی بیشترین اثر را داشته باشند باید به شکل تمرینات اینتروال با شدت بالا ( HIIT ) انجام شوند که ویژگی‌های بسیاری دارند.

توجه کنید که اگر آمادگی جسمانی لازم برای انجام تمرینات شدید را ندارید با ورزش‌های هوازی فعالیت فیزیکی خود را آغاز کنید و بعداً به سمت انجام HIIT حرکت کنید.

مطالب مرتبط